Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

zagadnienia z metodologii badań społecznych
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eliSs
swój człowiek:)



Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 21:19, 05 Sty 2011    Temat postu:

28.29 Dobór losowy próby z populacji
Występuje, gdy każda osoba z populacji ma różne szanse dostania się do próby badawczej. Wyróżnia się kilka rodzajów tego doboru:
1) losowanie indywidualne nieograniczone,
ETAPY:
1) dookreślenie populacji docelowej,
2) sporządzenie pełnej listy osób składających się na tą populację,
3) numerowanie osób,
4) losowanie osób do próby – musi być konsekwencja, np. co piata osoba od początku do końca.
2) losowanie indywidualne systematyczne,
Przykład: 6210 osób zatrudnionych w sektorze prywatnym.
Badacz ma wylosować 230 osób z tej populacji. Należy ustalić odstęp losowania. Populację dzielimy przez próbę. Wyjdzie, ze co 27 osoba będzie należała do próby badawczej.
Wzór na odstęp losowania:
k - odstęp losowania
N - populacja
n – próba
Gdy mamy ustalony odstęp, trzeba ustalić od kogo zaczynamy odliczanie – piszemy na 27 karteczkach pierwsze 27 osób i losujemy.
Możliwą wadą jest nieświadoma stronniczość – może wynikać z porządku, w jaki została stworzona lista populacji /np. osiągnięcia szkolne – od najniższej do najwyższej wartości/. Lista musi być sporządzona losowa, a nie wg jakiegoś kryterium.
3) losowanie warstwowe,
Populacja może być niejednolita, można w niej wyróżnić grupy. Rozkład osób w tych warstwach może się różnić. Należy obliczyć ile procent osób jest w poszczególnych warstwach – ten sam rozkład procentowy ma być w grupie badawczej.
ETAPY losowania warstwowego:
1) wydzielanie warstw w populacji wewnętrznie zróżnicowanej. Podział warstw musi być rozłączny i wyczerpujący. Liczebność warstw musi być znana.
2) po wylosowaniu warstw wykonujemy dobór indywidualny nieograniczony lub systematyczny.
4) losowanie grupowe,
Polega ono na doborze elementów skupionych w grupach.
5) losowanie wielostopniowe
Jest to kombinacja pozostałych sposobów losowania. Z populacji wyodrębniamy warstwy, z warstw grupy, a z grupy pojedyncze osoby tworzące próbę badawczą



31. Reprezentatywność próby badawczej
Losowość i reprezentatywność próby to nie to samo.
Próba jest reprezentatywna, gdy stanowi dokładne odzwierciedlenie struktury populacji – dokładna miniaturka.
- występują w niej wszystkie zmienne występujące w populacji,
- rozkład zmiennych w próbie jest taki sam jak w populacji.
Próba reprezentatywna – dotyczy 32.populacji skończonych – znana jest jej liczebność i jest wyodrębnione ze względu na jakieś kryterium.
Nie każdy dobór losowy zapewnia reprezentatywność.
Gdy nie jest możliwy dobór losowy, są inne sposoby na uogólnienie wyników. Powtarzalność wyniku w wielu badaniach prowadzonych na zróżnicowanych próbach stanowi alternatywne kryterium uogólniania wniosków.
Reprezentatywność to nie losowość, bo próba reprezentatywna może być dobrana w sposób nielosowy.
33.Dobór nielosowy
- badacz nie dba o to, by każda osoba z populacji miała równe szanse w dostaniu się do próby, ale chce ją odtworzyć. Wyniki pozyskane w ten sposób nie mogą zostać uogólnione.
Rodzaje doboru nielosowego:
1) kwotowy
Proporcjonalny rozkład osób w próbie i w populacji, kryterium doboru jest odsetek.
2) celowy
Dobór osób, które spełniają kryterium zawarte w problemie badawczym; jest to zamierzony wybór badacza. Najczęściej do badania małych populacji lub gdy badania ukierunkowane są na ustalenia pewnych specyficznych cech, właściwości.
3) teoretyczny
Polega na włączaniu obiektów, osób na podstawie jakichś założeń teoretycznych albo ram pojęciowych przyjętych w badaniu – do badań włączone są osoby spełniające te kryteria.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewelina
swój człowiek:)



Dołączył: 06 Paź 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:02, 05 Sty 2011    Temat postu:

23. Przykłady przełożenia terminu teoretycznego na termin empiryczny:
- wiadomości uczniów; wskaźnik: wynik testu egzaminu
- zdolność do myślenia twórczego; wskaźnik: liczba poprawnych rozwiązań w zad polegających na uzyskaniu nowatorskich zastosowań przedmiotu codziennego użytku
- poczucie własnej skuteczności; wskaźnik: jak badany ocenia swoje możliwości w wykonaniu określonych zadań
- zachowania agresywne; policzyć obraźliwe słowa jakich używają badani w odniesieniu do swoich kolegów/koleżanek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewelina
swój człowiek:)



Dołączył: 06 Paź 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:06, 05 Sty 2011    Temat postu:

35. Dlaczego studenci nie są najlepsza próba badawczą?
Studenci maja odmienna specyfikę , są inteligentniejsi od przeciętnej populacji (średniej), bardziej uspołecznieni, potrzebują większej aprobaty


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewelina
swój człowiek:)



Dołączył: 06 Paź 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:10, 05 Sty 2011    Temat postu:

ma ktos odpow na pyt 30, 34, 38, 39?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eliSs
swój człowiek:)



Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:56, 05 Sty 2011    Temat postu:

38.Skale pomiarowe:
1) skala nominalna /skala jakościowa/:
- pozwala na klasyfikowanie, nazywanie, dawanie nominałów /nadajemy nominały, np. matki nadmiernie opiekuńcze/,
- dotyczy cech jakościowych,
- klasyfikowanie ma sens, gdy uwzględni się kategorię rozłączności, np. albo M albo K
- kategoria rozłączności => ze względu na pewną cechę osoba należy do jednej lub drugiej grupy – kategorie binarne lub dychotomiczne,
- pomiar pozwala jedynie stwierdzić, że obiekty należące do różnych kategorii należą do którejś cechy,
- nie można określić relacji, że cos jest większe/mniejsze niż cos innego,
- nie jesteśmy w stanie mówić o zależnościach między grupami.
2) skala porządkowa = rangowa /skala ilościowa/:
- pozwala na uporządkowanie osób/obiektów ze względu na nasilenie pewnej cechy,
- niektóre zmienne mogą być uporządkowane na skali porządkowej albo nominalnej,
- nadanie rangi – przyjmuje się pewną liczbę całkowitą kolejnym pomiarom ukazującym uporządkowanie na nasilenie danej cechy – od najmniejszej do największej,
- kolejne rangi odzwierciedlają porządek pomiędzy pomiarami, ale nie określają różnic miedzy nimi.
3) skala przedziałowa = interwałowa /skala ilościowa/:
- posiada wszystkie właściwości skal niższych + swoje,
- pozwala nie tylko stwierdzić w jakim stopniu dane osoby mają dane cechy, ale również umożliwia stwierdzenie o ile natężenie tej cechy w jednym obiekcie jest większe/mniejsze od natężenia tej cechy w drugim obiekcie,
- zawiera wartość 0, ale nie musi ona oznaczać początku ani też tego, że jakaś osoba osiągnęła wartość zerową; ma ona charakter umowny,
- pomiar na tej skali pozwala na wykonywanie pewnych operacji matematycznych, np. dodawania, odejmowania, porównywania wartości, ale nie pozwala na mnożenie i dzielenie, wyrażanie stosunków między wartościami;
- np. skala Likerta.
4) skala ilorazowa /skala ilościowa/:
- zawiera to, co skala przedziałowa + swoje właściwości,
- zawiera na swojej skali wartość 0 bezwzględne, czyli absolutne; nie ma mniej niż 0, czyli wartości ujemnej /np. masa, prędkość/,
- skala ilorazowa oznacza, że jedna wartość może być traktowana jako wielokrotność innej.

39.Wybór skali pomiarowej zależy od:
- charakteru badanego zjawiska,
- narzędzia badawczego,
- preferencji i intencji samego badacza.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ilonka
swój człowiek:)



Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łuków

PostWysłany: Czw 0:16, 06 Sty 2011    Temat postu:

Ewelina napisał:
35. Dlaczego studenci nie są najlepsza próba badawczą?
Studenci maja odmienna specyfikę , są inteligentniejsi od przeciętnej populacji (średniej), bardziej uspołecznieni, potrzebują większej aprobaty

taki mały spam zrobię w tym wątku, a co:D ha ha ha:D to to dobre jest:P zapamiętam to na egzamin:D


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw 0:51, 06 Sty 2011    Temat postu:

Ale Sołoducha rozpie... te tezy, nie? fiu, fiu, już wiadomo kto 5 z egzaminu dostanie:D z wykrzyknikiem:D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Czw 10:16, 06 Sty 2011    Temat postu:

eliSs pamietaj- nadgorliwość jest zawsze gorsza od faszyzmu Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eliSs
swój człowiek:)



Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 11:19, 06 Sty 2011    Temat postu:

w związku z tym, że tezy do egzaminu mam juz opanowane, napisanie odpowiedzi na kilka z nich nie stanowiło dla mnie żadnego problemu. Yeeeah!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Czw 11:38, 06 Sty 2011    Temat postu:

a czy przypadkiem 4 teza to nie będzie to ? -->
mity o nauce
1) ta najwyżej zorganizowana forma poznania jest najlepsza, pozbawiona błędów i dostarcza prawdziwej wiedzy o rzeczywistości
NIE bo: żródłem wiedzy są - autorytet, sensowność, logika, zdanie ogółu, jest kwestią umowy społecznej i wiary w dane, tymczasem poznanie naukowe ZBLIŻA do prawdy
2) nauka dostarcza ostateczną prawdę o rzeczywistości-
NIE bo:w nauce ustalono pewne normy , które określają pewne twierdzenia stworzone przez naukowców( moc uzasadniania)- naukowe to te, które sa dobrze uzasadnione-->
Efekty poznania naukowego zależą od etapu rozwoju nauki, a także od przyjętych na tym etapie norm uzasadniania


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda07
nowy



Dołączył: 28 Paź 2010
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:57, 06 Sty 2011    Temat postu:

34. Dobór incydentalny
Bardziej chybiony. Nie spełnia żadnego z warunków losowości bądź reprezentatywności. Dobór ochotników i studentów. Uzyskane wyniki to pewien wstęp do następnych badań do postawienia problemu badawczego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Sob 16:35, 08 Sty 2011    Temat postu:

To do zagadnień z ĆWICZEŃ:

3. Założenie hipotetyczne – określenie rodzaje, warunki poprawnego formułowania

* HIPOTEZA – wszelkie twierdzenia częściowo tylko uzasadnione, wszelki domysł, za pomocą którego tłumaczymy dane faktyczne, a więc także domysł w postaci uogólnienia. Hipoteza musi określać zależność pomiędzy zmiennymi. X-(wpływa)Y
W sensie metodologicznym - jest zakładaną przez badacza wstępną odpowiedzią na sformułowany problem badawczy. Jest wyrażona w postaci związku między dwoma zmiennymi. Hipoteza jest pewną racją, którą przyjmujemy nie wiedząc czy jest prawdziwa czy fałszywa. Tworzymy ją przed badaniami, które mają ją zweryfikować .
W sensie merytorycznym, hipoteza oznacza wstępną koncepcję prawdopodobnej odpowiedzi na problem badawczy, przed przeprowadzeniem pytania.
W sensie logicznym, hipoteza jest racją do znanego następstwa, którą sprawdzamy nie wiedząc czy jest prawdziwa czy fałszywa.

*RODZAJE HIPOTEZ:
a) Hipoteza wyjściowa – formułowana jest w postaci zdania ogólnego, określającego zasadnicze tendencje w przejawianiu się badanego zjawiska, zdarzenia czy procesu, przykład: „Im większą sympatią uczniów jakiejś klasy cieszy się nauczyciel, tym łatwiej jest mu utrzymać dyscyplinę w klasie”. Ze względu na swoją ogólność hipotezy wyjściowej poddawane są weryfikacji za pośrednictwem hipotez roboczych.
b) Hipoteza robocza (alternatywna) – to przypuszczenie jakie przyjmuje badacz w swoich dociekaniach. Przyjęte w niej przypuszczenie podlega sprawdzeniu w toku badań empirycznych, które mają dostarczyć danych niezbędnych do zweryfikowania prawdziwości lub obalenia hipotezy. Konicznym warunkiem dobrze sformułowanej hipotezy roboczej jest , aby zakres problemów jaki ona pokrywa oraz ich zakres był taki sam jak w hipotezie wyjściowej.
c) Hipoteza zerowa – charakteryzuje się tym, ze stawia się w niej tezę przeciwną w stosunku do właściwej hipotezy roboczej, a więc neguje się przypuszczenie, że jakiś czynnik oddziałuje na inny czynnik badanego układu – tzn., że hipoteza poddana procedurze weryfikacyjnej, zakłada że różnica między analizowanymi parametrami lub rozkładami wynosi zero.

*WARUNKI POPRAWNEGO FORMUŁOWANIA HIPOTEZ:
a) hipoteza musi poddawać się sprawdzeniu, powinna dać się zweryfikować, aby można było określić, czy wysunięte przewidywania są słuszne czy nie. Hipoteza, której nie możemy sprawdzić nie należy do hipotezy naukowej, są tylko przypuszczeniem.
b) hipoteza musi być jasno sformułowana – wszystkie występujące w niej pojęcia i zmienne muszą być sformułowane jednoznacznie, treść ich powinna być zrozumiała i precyzyjna, nie może być wieloznaczna i subiektywna.
c) hipoteza musi określać związki pomiędzy dwoma lub więcej zmiennymi oraz określać ich kierunek.
d) hipoteza musi być przypuszczeniem wysoce prawdopodobnym – musi mieć swoje uzasadnienie w dotychczasowych badaniach, literaturze czy działalności praktycznej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ma.d
RESOcjalizator



Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:13, 22 Sty 2011    Temat postu:

jaka jest forma egzaminu z metodologii?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Sob 12:34, 22 Sty 2011    Temat postu:

Dominuje styl mieszany otwarto zamknięty Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Sob 12:38, 22 Sty 2011    Temat postu:

A ten zamknięty to jednokrotnego wyboru? Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Sob 12:55, 22 Sty 2011    Temat postu:

owszem no ale tak jak mówiła za złą odpowiedź punkt w plecy Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Sob 13:01, 22 Sty 2011    Temat postu:

No to pięknie... a większość była otwartych czy zamkniętych? Very Happy I z czego więcej-wykłady czy ćwiczenia? Zaliczyłeś w ogóle? Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madga
TYFLOpedagog



Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Sob 13:03, 22 Sty 2011    Temat postu:

eeeee to można mieć na minusie... Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
magdamazurewicz
swój człowiek:)



Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:40, 23 Sty 2011    Temat postu:

ta Kobieta chce nas za wszelka cene udupic:(

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Nie 21:04, 23 Sty 2011    Temat postu:

proste!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin