Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Egzamin dr Byra
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Pon 14:36, 31 Maj 2010    Temat postu:

5. .Rozumienie pojęcia integracji w socjologii, psychologii, pedagogice, i pedagogice specjalnej
W socjologii – zwartośc, spójność, harmonijność,
• Proces tworzenia całości z pewnych części
• Odnosi się do systemu społecznego i osiąganego w tym procesie stanu zharmonizowania składników
2 podejście:
• Odnosi się do więzi międzyludzkich
• Składa się na proces planowany, sterowany
• Zależy od tego jaką więź należy utworzyć
W psychologii
• Łączy się z rozwojem psychicznym i zachowaniem człowieka
• Odnosi się do scalania pewnych struktur psychicznych oraz coraz większego oddawania ciała pod kontrolę psychiki
• Scalenie struktur psychicznych tworzy złożone schematy funkcjonowania tworzące spójny system jakim jest osobowość

Integracja pierwotna – automatyzmy, zachowania nawykowe, stereotypowe
Integracja wtórna – włączanie dodatkowych informacji z zewnątrz, tworzą się złożone struktury psychiczne
W pedagogice 3 działy : dydaktyka, pedagogika społeczna i pedagogika specjalna
W dydaktyce :
• Scalanie treści w większe bloki interdyscyplinarne
• Integracja organizacyjna – łączenie różnych form organizacji procesu kształcenia
• integracja metod – łączenie metod
• integracja celów – łączenie celów kształcenia obejmujące kształtowanie postaw ucznia
W pedagogice społecznej – integrowanie różnych środowisk wychowawczych
W pedagogice specjalnej – niesegregacyjna forma kształcenia os. niepełnisprawnych


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez miloszmaster dnia Pon 14:42, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Pon 15:07, 31 Maj 2010    Temat postu:

6. Wąskie i szerokie rozumienie integracji
Szerokie rozumienie - odnosi się do bardziej harmonijnego współżycia i współdziałania osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych we wszystkich formach życia społecznego
Wąskie rozumienie –
• wielokierunkowe zespolone oddziaływanie mające na celu rewalidacje jednostki odbiegającej od normy
• proces integracji osób niepełnosprawnych w zwykłe formy życia społecznego i towarzyskiego
• to nie tylko proces a cel kształcenia społecznego i specjalnego
• wynik procesu rehabilitacji osób niepełnosprawnych
• kategoria pojęciowa nowoczesnego myślenia o osobie niepełnosprawnej
• nowy etap ewolucji poglądów dotyczących stosunków osób niepełnosprawnych i ich rehabilitacji
• przejaw tolerancji dla wszystkich odmienności


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez miloszmaster dnia Pon 16:53, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patrycja
VIP - OLIGO



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Pon 21:07, 31 Maj 2010    Temat postu:

1. Kulturowe i religijne uwarunkowania postaw wobec os. niepeł.
Kultura europejska:
-chrześcijaństwo i judaizm nakreśliło podejście do os. niepeł. na setki lat.
-w kulturze żydowskiej os. niepeł. była postrzegana w dwojaki sposób(ST): a) os. niepeł. sama ponosi winę za swoją ułomność, zesłaną za nieposłuszeństwo Bogu,b) niepeł. to nagroda
- kalectwo to wyróżnienie Boga (Księga Hioba)
-(NT) niepełnosprawność nie jest kategoryzowana, należy docieniać zdrowie i zrozumieć cierpienie.
Kultura egipska:
-wyróżnienie typów niepełnosprawności (np. chorzy- zabijani, głuchota-dar od bogów, wyróżnienie, aby człowiek nie zgrzeszył mową).
Kultura buddyjska:
-oparta na miłosierdziu, miłości bliźniego, najbardziej przychylna wobec os. niepeł.
Kultura grecka:
-kult ciała, piękno fizyczne; os. kalekie były eliminowane, uważano, że taki człowiek nie wnosi nic do społeczeństwa,
-Terzites (Iliada)-najbrzydszy z Greków; kulawy, przygarbiony, przypisywano mu najgorsze cechy charakteru; człowiek brzydki – to człowiek zły,
-Hefajstos (syn Hery)- za nieposłuszeństwo Zeusowi stał się kaleką.
Kultura rzymska:
-negatywne postawy wobec os. niepeł.,
-wszystkich niepeł. eliminowano.
Czasy współczesne:
-Masajowie- dzieciobójstwo również w Nowej Gwinei i Kabulu podobne praktyki chodź w niektórych plemiona niepeł. jest czczona.
-Hitleryzm- eksterminacja.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiktoria
TYFLOpedagog



Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 21:48, 31 Maj 2010    Temat postu:

8.Różnice w tradycyjnym i współczesnym podejściu do dziecka niepełnosprawnego, jego rodziny, koncepcji i stylu kształcenia
Podejście tradycyjne:

1. zakładano izolację dziecka od rodziny (tylko instytucje specjalistyczne)
2. można pomagać samemu dziecku
3. używano terminu „dzieci specjalne”
4. koncentrowano się na zaburzeniach, brakach, aspektach medycznych
5. statyczne rozumienie potrzeb dziecka
6. zakładano przygotowanie dziecka do nauki w szkole ogólnodostępnej
7. dzieci z zaburzeniami mogą być kształcone w grupie wyrównawczej (w gr jednolitej)
8. o losach dziecka decydują specjaliści
9. źródłem niepowodzeń szkolnych jest niski poziom motywacji; dysfunkcje
10. odrębny system finansowy
Podejście integracyjne:
1. niemożliwa jest pomoc dziecku niepełnosprawnemu bez rodziny
2. pomagać dziecku i jego otoczeniu- pomoc kompleksowa
3. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
4. koncentracja na mocnych stronach dziecka i rodziny
5. dynamiczne rozumienie potrzeb
6. szkoła przygotowuje dzieci do realizacji programu
7. jakość kształcenia wzrasta w gr. Heterogenicznych
8. o losach dziecka decydują rodzice
9. główne źródło: nieprawidłowości w źle funkcjonującej szkole
10. wspólny system zarządzania finansami (pełn+npspr)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Wiktoria dnia Pon 21:48, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patrycja
VIP - OLIGO



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Pon 21:59, 31 Maj 2010    Temat postu:

uzupełnienie:)
4. OKREŚLENIE UPRZEDZEŃ SPOŁECZNYCH- SPOŁECZNE I OSOBOWOŚCIOWE UWARUNKOWANIA.
Uprzedzenia społeczne- związane z praktykami dyskryminacyjnymi. Negatywny stosunek do os. niepeł., oparte na wiedzy stereotypowej, prowadzą do unikania kontaktów. Cechą jest trwałość, niepodatność na zmiany.
Koncepcje wyjaśniające genezę uprzedzeń:
a) socjalizacyjna(czynnik społ.)- uprzedzenie społeczne jest to wynik obserwowania przez dzieci jak członkowie grupy, w której się wychowują, zachowują się wobec członków innych grup.
b) tożsamości społecznej(czynnik os.) (wg teorii H. Tajfel)- podstawową i nadrzędną potrzebą każdej jednostki jest wzmacnianie pozytywnego obrazu siebie. Istotną, podstawową rolę pełni tu grupa społeczna, która jest kontekstem kształtowania się obrazu siebie.
c)stereotypizacji(czynnik społ.-os.)- stereotyp-uproszczona widza, niezgodna z rzeczywistością, niepodatna na zmianę, struktura sztywna, schemat/struktura poznawcza.
d)”kozła ofiarnego”- uprzedzenie wobec os. niepeł. kształtuje się na bazie przeżywanej frustracji, której towarzyszy skłonność do agresji; zjawisko przeniesienia agresji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiktoria
TYFLOpedagog



Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 22:21, 31 Maj 2010    Temat postu:

Nie wiem jak wy, ale ja w 9 mam inaczej:
Ze względu na strukturę, zasięg, natężenie:

1) Sferyczna
2) Hierarchiczna

ad 1) zwraca uwagę na integrację w szkole, rodzinie, pracy


ad 2) Integracja hierarchiczna
zakłada, że kolejny poziom integracji jest poprzedzony integr. na poprzednim etapie.

Jaka jest prawda Wink?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jakub88
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skrzynice

PostWysłany: Pon 22:31, 31 Maj 2010    Temat postu:

Twoja jest racja Smile pomyliło mi sięSad(

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patrycja
VIP - OLIGO



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Pon 23:02, 31 Maj 2010    Temat postu:

uzupełnienie

9. Rodzaje integracji
1)Fizyczna - osoby peł. i niepeł.. są obok siebie ale nie ze sobą (int. przestrzenna)
2) Funkcjonalna - niższego rzędu – razem w klasie, ale jest inny materiał; wyższego rzędu- ten sam materiał, ale za pomocą innych metod i środków
3) Społeczna - najwyższa forma uczestnictwa w życiu społ. os. niepeł. na zasadzie harmonijności współżycia i współdziałania
4) Normatywna - wspólne podejście w rozumieniu niektórych normy, zasady, wartości
5) Komunikatywna - na płaszczyźnie wspólnego porozumiewania się
6) Pośrednia- ogniwo łączące kształcenie powszechne z kształceniem ogólnym.
7) Warunkowa- prawidłowy proces współżycia peł. i niepeł. według określonych warunków


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Pon 23:04, 31 Maj 2010    Temat postu:

a przypadkiem oligo nie ma innego materiału do opanowania...? bo ja np. mam wszystkie wykłady, ale tam takich cudów nie ma...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patrycja
VIP - OLIGO



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Pon 23:07, 31 Maj 2010    Temat postu:

nie mam pojęcia, piszę co mam, może się przyda Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patrycja
VIP - OLIGO



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Pon 23:42, 31 Maj 2010    Temat postu:

końcówka 9 zagadnienia
Lausch – Żuk wyodrębnia cztery płaszczyzny psychologiczne wspólnego funkcjonowania w procesie integracyjnym:
-behawioralna – os niepeł. realizują cele i zadania adekwatnie do możliwości
-emocjonalna – dot. wzajemnej akceptacji, więzi, bliskie relacje
-poznawcza (intelektualna)– wspólne zainteresowanie, rozwiązywanie zadań, uczenie się jednolitego programu
-społeczna – wspólne uczenie się zachowań społ., przygotowanie się do różnych wspólnych syt, społ


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Wto 18:38, 01 Cze 2010    Temat postu:

INFORMACJA DLA TYFLO I RESO !!!

PUNKT 11. NAS NIE OBOWIĄZUJE, DR.BYRA SIĘ POMYLIŁA....

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Wto 19:04, 01 Cze 2010    Temat postu:

jeeeeeee Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 19:48, 01 Cze 2010    Temat postu:

Koleżanka Eliziii:) była tak uprzejma i podyktowała nam kilka pytań, które mieli zaoczni na egzaminie. Pytań wszystkich było 20, była podobno jedna grupa, i nie zaliczyły 4 osoby u zaocznych. Oto pytania:
1. Różnice między inkluzją a integracją
2. podejście tradycyjne a podejście integracyjne (5 różnic wymienić)
3. Na czym polega integracja pełna
4. Zadania klasy pomocniczej
5. Dla jakich dzieci wystawiana jest opinia z poradni
6. Liczebność klasy integracyjnej
7. Koncepcja behawioralna - Kozieleckiego
8. Współczesne cele kształcenia
9. Zasady rewalidacji (5 zasad)
10. Koncepcja adaptacyjna - głowne założenia
11. Deklaracja z Salamanki - (2 główne założenia)
12. Na jakiej podstawie ocenia się dziecko niepełnosprawne... czy cos w tym stylu o ocenie tego dziecka
13. Na czym polega integracja wyższego rzędu
i jeszcze coś powymieniać było jednak koleżanka nie zapamiętała.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 19:51, 01 Cze 2010    Temat postu:

10. Koncepcja adaptacyjna - głowne założenia ???

co to jest ??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Wto 19:57, 01 Cze 2010    Temat postu:

ciekawe, czy dostaniemy te same pytania co zaoczni, jak obstawiacie Smile ?


Gosiu, a to pytanie to jest 11 teza która nas podobnież ma nie dotyczyć Smile.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez seba dnia Wto 19:58, 01 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 19:59, 01 Cze 2010    Temat postu:

To jest właśnie punkt 11, który nas nie obowiązuje;]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 20:30, 01 Cze 2010    Temat postu:

Czy ktos mógłby mi napisać jakie są różnice miedzy integracją a inkluzją ?? ta odp z naszych opracować nie jest do końca jasna :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martusiam88
swój człowiek:)



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: rdm

PostWysłany: Wto 21:13, 01 Cze 2010    Temat postu:

o tak to powinno byc chyba Razz teraz juz dobrze:D
13. Integracja a inkluzja- różnice
Podstawowe różnice znajdują się przynajmniej w dwóch obszarach:
1. Sposób integrowania uczniów z klasą szkolną
2. Sposób rozumienia odmienności dziecka i jego stylu uczenia się

Ad. 1.
G. Thomas – kształcenie integracyjne odnosi się do zjawiska przeniesienia uczniów ze szkoły specjalnej do ogółu, ale bez żadnej pewności że zmiana szkoły wywoła korzystne zmiany w funkcjonowaniu edukacyjnym i społecznym
Kształcenie integracyjne opiera się na tzw. modelu gotowości, czyli przyszli kandydaci musza być gotowi do tego typu szkoły
Włączanie polega na przyjęciu wszystkich dzieci do szkoły ogólnodostępnej

Ad. 2
Integracja odnosi się do włączenia do szkoły ogólnodostępnej tylko wybranych grup dzieci niepełnosprawnych, czyli klasa składa się z uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale nie włącza dzieci dwujęzycznych, dyslektycznych
Proces inkluzji przeciwny do integracji zakłada akceptację wszystkich dzieci w szkole ogólnodostępnej, które znajdują się w gorszym położeniu edukacyjnym, z powodu widocznej niepełnosprawności, ale też z powodu zaburzeń mowy, deprywacji ekonomicznej

Lise Vieslie analizując politykę edukacyjną osób niepełnosprawnych w różnych krajach mówi, że można wyodrębnić dwie strategie w nauczaniu osób niepełnosprawnych:
1)Powstała na bazie tego, że w krajach kładzie się nacisk na rozwój programów kształcenia specjalnego w szkołach ogólnodostępnych - kształcenie integracyjne
2)Przyjmowana w niektórych krajach prowadzi do zreformowania szkół ogólnodostępnych, w sposób by uwzględnić wszystkie potrzeby osób niepełnosprawnych - inkluzja

G. Dryżałowska – w Polsce – wyróżniła 3 główne systemy
1)Włączający system edukacyjny
2) integracja edukacyjna
3)Nauczanie we wspólnym nurcie


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez martusiam88 dnia Wto 21:18, 01 Cze 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 21:28, 01 Cze 2010    Temat postu:

przejrzysyte Smile dzięki !

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin