Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

ściąga z diag reso

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Wto 15:33, 02 Cze 2009    Temat postu: ściąga z diag reso

Etymologia diagnozy: -DIAGNOZA-czynn poznaw; integr info, podejmow decyzji, wykorzyst wiedzy i dośw, rozumowanie, wnioskow, uzasadnienie (J.Paluchowski) Pojęcie DIAGNOZY-rozpoznanie badanego stanu rzeczy przez zaliczenie go do danego typu lub gatunku, przez przyzczyn i celowościowe wyjaś tego stanu rzeczy, określ jego fazy obecnej oraz przewidyw dalszego rozw ( S.Ziemski) ETAPY DIAGNOZY ROZWINIĘTEJ: -d nozologiczna- klasyfik symptomów do określ kategorii -d genetyczna -przyczyny problemu: w kliencie lub w środow -d znaczenia -znaczenie symptomów dla funkcj społ -d fazy -okr moment rozwojowy klienta -d prognostyczna -określa kier rozw, pozytywna i negatywna; konkretne wskazówki i działania PRZEDMIOT D RESO (PYTKA): -niezgodne z normą zachow-podejście psychmetrycz, oparte na koncepc uczenia się, skalach obserw -antagon destrukty-konflikt postaw i ról społe nasilony przez czynniki biospoł i socjokultur PRZEDMIOT D RESOC ( A.FRYDRYCHOWICZ) -obejm identyfiki wyjaśnie znacz poszczegó dysfunk w adaptacji społ jedn i zaburz, służące zaprojektow odpow oddział profilaktycz, wychowaw i terapeutycz MODEL BEHAWIORALNY: -zachow opozycyjne jako niewłaściw nawyki -historia wzmacniania niewłaściwych zach, istotne jest: ilość i rodz wzmocnień, regularność, czas, okres życia -inżyn behawio -sys punktowy MODEL INTERAKCYJNY: -zajm się nie tylko zachow, ale także mechan regulującymi, np. osobowością -uwzgl mechan regulacyjne, psycholog, biolog i społ -I-Lev Clas-nieprzystosow to fiksacja, model czerpie z wielu koncepcji; wyznacza i stanowi podst do działań reso MODEL D INTERDYSCYPLINA-CELE: -określ intensywn postaw antyspoł oraz ich wewn integracji -określ stopnia wadliwości realizow ról i wadliwości postaw -internaliz wadliwych ról -czynn zagrożeń nasilenia się wadliwych ról -zagroż dla otoczenia -model najbardziej zalecany, określ jako podmiotowy MODEL HUMANISTYCZNY-INTERYSCYPLINARNY: -człowiek traktow jest wielowymiar -człowiek jest niepowtarz -każdy jest uwikłany w szer kontekst społ-kultur -nieprzystos traktowane jest jako antagoni destruktyw D NOZOLOGICZNA: -wywodzi się z medycyny -polega na rozpozna objaw i ich klasyfik w odniesieniu do normy -zalety: wygodna, nie nakłada odpowiedzialn za efekty terapii -wady: traktow przedmiot i mechanistycz klienta, brak precyzyjnego określ normy, drugorzęd wobec medycznej, d gabinetowa, brak kontekstu sytuacyj MODEL FUNKCJONALNY: -cel jest zbadan funkcjon klienta, w kontekście konstruktów osobowości -ropoznanie na jakich właściowoś psychicz można się oprzeć w postępowaniu korekcyjnym, a następnie zaprojektowanie oddziaływań -zalety: umożliwia wykorzyst diagn w terapii, uwzględnia kontakst społ -wady:nadal gabinetowa, narzucenie klient działań naprawczych, brak współpr różnych specjal MODEL PSYCHOSPOŁ: -kontekst ekolog -osoba jest nieodpowiedz za swój stan, przede wszys odpowiedz jest środow -diagno jest elastyczna, podmiot, polega negocjacji PROTODIAGNOZA KLINICZNA: -pierwsze, wstępne rozpozn istniejącego stanu rzeczy ETAPY D RESO WG PYTKI: -d wstępna -d ukierunkowuj -d weryfikac STUDIUM INDYWID PRZYP Definicja: *wg T.Pilcha - podkreśla,że cel jakiemu ma służyć wyznaczył jej istotę i funk. Wg niego metoda jest spos bad polegają na analiz jednostk losów ludzkich uwikłanych w określ syt wychow lub na analiz konkretn zjawisk natury wychow poprzez przyzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracow diagn przyp lub zjaw w celu podjęcia dział terapeut RODZ STUD PRZYP: -studium deskryptyw -d typolog, opis i zakwalifik danego zjaw na podst długotrw kontaktu, analiz jest gł jakości -studium eksperyment -proawdz przyp, wprowadz interwencji i sprawdz jej skuteczn STRUKTURA STUD INDYWID PRZYP: -identyfik problemu -geneza i dynam zjaw -znacz stwierdz symptom dla funkcj badanego -prognoza pozytywna i negatywna -propozycje rozwiązań -wskazania dla pracy psycho-pedag ZAS PRACY Z PRZYP: -akcept -komunik -indywid -zaufania -systemtycz -kontekstu społ OGRANICZENIA METODY: -problem uogólnień -powtarzaln badań -subiektywizm -duże wymag wobec badanego:merytory i osobowe -pracochłonność i czasochłonność KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -wg W.Okoń-zdolno do osobistej samorealiz, jest podst warunk wychow oraz rezultatem proc uczenia się PODST KOMPET W BADA PEDAGOG: -język -komunik -matemat -emo -osob i społ STRUKT KOMPET SPOŁ: -asertywność -wsparcie -komun werbal i niewerbal -empatia -poznanie i rozwiązyw probl -autoprezentacja -zdoln w różnych syt i związkach KOMPET W MODELU BAR-ONA 1.Kompet intrapersonal: -emo samoświadm -asertywność -samoakcept i szacun dla siebie -samoaktuali -niezależn
2.Kompt interpersonal: -empatia -zdoln podtrzymyw więzi interperson -odpowiedz społ 3.Kompet przystosow: -zdoln rozwiąz problem -realizm -giętkość przystos 4.Kompet związ z radz sobie ze stres: -tolerancja na stres -kontrola impulsów 5.Kompon zwią z ogólnym nastrojem: -poczucie szczęścia -optymizm CHARAKTERYSTYKA KKS: -służy do oceny kompet społ rozumianych jako nabyte umiejętn warunk efektywn funkcj człowieka w różnych syt społ. -rzetelność-wysokie wskaźniki zgodności wewn -trafność-na podst analiz czynnikowej obraz porównań międzygrupow -normy:stenowe dla młodzieży, studentów, dorosłych -bada 3 wymiary: *budow relacji intymn *syt ekspozycji społ *asertywność KONSEKWEN KOMPET SPOŁ W AKTYWN DZIECI: -um wspólnej zabawy -respektow norm gr rówieśni -radz sobie z sukcesami i porażkami -dostosow się do wymag nauczyciela -popularność -niewielka liczba akt agresji -empatia -odpowiedz społ KONSEKWEN NISKICH KOMPET SPOŁ: -życie rodzinne: problem w relacj partnerskich-niewierność, kłótnie, rozwody -niska wydajn pracy -zdrowie: neurotyzm, depresja, schizofrenia, przestępczość TRENINGI KOMPT SPOŁ: -met klasycz-modelowanie, odgryw ról, ocena, powtórz -inne met laborator-trening komunik niewerb -met edu-wykłady i dyskusje -inne: kursy asertywności, praca nad samotnością, terapia małżeńska NAT INTELIGEN-TEORIE: 1.psychometrycz-czynni równorzędn, hierarchi Wechslera 2.przetwarz info 3.biolog-analiz potencjał wywołanych 4.kontekstu kultur RODZ INTELIGEN WG H.GARDNIERA: -język
-maetmat-logiczna -przestrzenna -muzycz -fizycz -interperson -intraperson POJĘCIE INTELIGENCJI: 1.inteligen oznacza możliw uczenia się na podst doświadcz 2. jest zdoln przystosow się do otacz świata 3.umożl metapozn-kontrolę nad własnym myśleniem INTELIGEN W UJĘCIU D.WECHSLERA: -inteligen to ogólna zdoln jedn do rozumienia otacz świata i radzen sobie z nim -pozaintelektualne składniki inteligen to: *osobow *temperam *motywacja *wrażliwość na wartości CZYNNIKI GŁÓWNE: 1.rozumienie słowne-wiadomości, podobieństwo, słownik, rozumienie 2.organizacja percepcyjna-uzupełnianie obrazków, porządkow obrazków, wzory z klocków, układanki i labirynty 3.odporn na dystraktory-arytmetyka, powtrz cyfr, kodowanie OGRANICZENIA POMIARU ILORAZU INTELIGEN: -konieczność adapt kultur -statyczność pomiaru -analityczność pomiaru -brak prognozy -różne znaczenie diagn testów zależnie od poziomu wiekowego -malejaca z wiekiem osoby badanej diagno testów PRZYCZ NIEPRZYSTO UPOŚL: -uszkodz uk nerwowego -słabość proce korowych-gorsza kontrola impuls -słabsza pamięć, deficyty rozwoju mowy -deficyty wzroku i słuchu-dodatkowe bariery w komunikacji -podatn na złe wpływy PRZYCZY SPOŁ: -większa liczba frustrcji -gorsze traktow w instytucjach -negatywne postawy rodzicielskie -niska popularność wśród rówieśnik -przemoc wobec osób upośledz PRZYCZYNY PSYCHOLOG: -poczucie krzywdy -niska samoocena -poczucie bezradności -słabe mech obronne -konformizm -brak krytycyz -podat na modelowanie agresji CZYNNIKI HAMUJĄCE AGRESJĘ: -wys lęk i niepokój -zdoln do empatii -lęk przed karą -zahamowanie -silna potrzeba afiliacji PRZESTĘPCZOŚĆ, A UPOŚLEDZ: 1.wśród przestępców znacznie więcej jest upośledz 2poglądy: upośledz umysł to:
-najważniejszy czynnik etiolog -nie ma znaczenia -jeden z wielu 3.inteligen może zapobiec wykryciu przestępstwa OSOBOWOŚĆ-konstrukt teoretyczny, hipotetycznie wyjaśniającym różnice między ludźmi w zakresie typowych dla poszczególnych ludzi zachowań Osobowość: -zapewn równow miedzy stanem wewn, a otocz -ma char złożony, składa się z 2 sieci: *sieć poznawcza-inteligencja, zdolności, zainteresow *sieć emo-motywac:neurotyzm, samoocena -zdetermino wieloczynnik: *podłoże konstytucjon *wpływy środowis Metody: 1.INTROSPEKCJA ( patrz do wewn)- korzyst z niej osoby dorosłe, świadome swoich uczuć, które umieją o nich opowiedziec 2.OBSERWACJA, np. kliniczna-obserw i określamy temperament, traktowana jako metoda pomocnicza; 3.ROZMOWA KLINICZNA-wnik w subiektyw perspekt osoby badanej; 4.TECHNIKI PROJEKCYJNE-zwane są testami, chociaż nimi nie są, bo nie są wystandaryzowane 5.EKSPERYMENT-początkowo laboratoryjny, później naturalny, założeniem jest,że zach jest funkcją cech osobostych 6.KWESTIONARIUSZ OSOBOW-zaczął funkcj w latach 50., ekonomiczny, na bazie eksperymentu, różny stopień trudności, forma:zestaw pytań jednorodnych lub zróżnicowanych, założenia: wszyscy posiadają takie same cechy, ale w różnym natężeniu i występuje względna stałość mierzonych cech; zaleca się by był stosowany od 15 roku życia SPECY ZABURZ OSOBOW: 1.DEFINICJA wg DSM-IV- są to ciężkie zaburz struktury char i spos zachow się obejmujące zazwyczaj kilka wymiarów osobowości i prawie zawsze związane z dostrzegalnymi zaburz funkcj indywidual i społ 2.CECHY: -nie jest to chor psych -zazwyczaj trwa przez całe życie -nie poddaje się leczeniu -nie są konsekwencją uszkozeń uk nerwow -nie są konsekwencją uzależnienia od środków psychofizycz 3.KRYTERIA OGÓLNE: -sztywny wzorzec zaburz-nie zmieniają się -całościowy wzorzec zaburz -wzorzec długotrwały -niezmienność -początki sięgają dzieciństwa -wyraźnie złe samopocz osób, przypisane otoczeniu -stanow wskazów do rozpozn wszystkich typów zaburz osobow 4.KRYTERIA SZCZEGÓŁ: -zaburz dot 3 sfer: *poznawcza-deformacja spostrzegania swojej osoby i otoczenia *afektu- problemy ze słabą kontrolą emo *społ-nieumiejętność rozwiązyw i podtrzymyw kontak TYPY ZABURZ OSOBOW WG RADOCHOŃSKIEGO: a).oparte na ilozacji społ: 1.paranoiczna-podejrzliwość, czujność 2.schizoidalna-brak motyw w kontakt, nie ukazuje emo, stroni od ludzi 3.schizotypowa-mieszanka paranoicznej i schizoidalnej b).dramatyczne 1.antyspoł -często recydywiści, brak wyrzutów sumienia, nadpobudliwość, lekkomyślność 2.chwiejna-niestabilna: od euforii do depresji, sięga po używki, ale często się nie uzależnia, w fazie chwiejnej popełnia próby samobójcze 3.histrioniczna-głównie kobiety, egocentryzm, teatralność, powierzchown w emo 4.narcystyczna-egoista, nie dostos się do norm, bywa arogancki, narcyz c).oparte na lęku 1.unikająca-chce mieć kontakt, ale się boi odrzucenia, niska samoocena 2.zależna-problemy zdrowotne w dzieciństwie, osoba roszczeniowa, brak samodzielności 3.obsesyjno-komplusywna-lęk niedostat doskonał, perfekcjonista, uciążliwy dla otoczenia, narzuca sobie nadmierną kontrolę WARTOŚĆ-Definicja: -to dowolny przedm materialny lub idealny, idea lub instytucja, w stosunku do którego jednostki lub zbiorowości przyjmują postawę szacunku, przypisując mu ważną rolę w swoim życiu AKSJOLOGIA: -nauka o wartości, filozofia wartości, teoria wartości Podejście do wartości: -ABSOLUTYZM-wartości istnieją obiektywnie -RELATYWIZM-wartości są względne -OBIEKTYWIZM-wartości da się zmierzyć -SUBIKETYWIZM-wszytsko jest iluzją RODZAJE WARTOŚCI- 2 PODZIAŁY: a) autoteliczne- same w sobie heteroteliczne-instrumentalne b) uznawane odczuwane zinternalizowane deklarowane MORALNOŚĆ-zjaw społ-jako całokszt naszych przekonań, wyobrażeń, zach, decyzji, czynów dot tego, co jest dobre lub złe NORMY MORALNE: -dot sfer zach trudnych do prawnej/obyczajowej regulacji -ważniejsze niż wszystkie inne -dot wszystkich ludzi NORMY PRAWNE: -ustalane kodeksami, powinny być zbieżne z moralnymi -bywają obojętne moralnie -ważne na terenie danego państwa -sankcje prawne za nieprzestrzegania NORMY RELIGIJNE: -zgodne, obojętne, niezgodne, w konflikcie z moralnymi -sankcje-wyrzuty sumienia, wykluczenie z kościoła HIERARCHIA WART: -to rangowo uporząd sys pewnych ideałów lub wart w kategor ich ważności FUNKCJE NORM: -regulacyjna-reguluje postępow, relacje -kształt-wzorce zach, świadomość moralną, prawną -zabezp-zabezp osiągnięcie celów osobistych AKSJOTERAPIA: -zdrowie psych jest zależne od sys wart
-wart mają hierarchię -wart manifest się poprzez normy i w pewien spos do nich prowadzą -przepracow sys wart i określ priorytetów KATEGORIE OPISU RODZINY: 1.WSPÓLNOTA- z funkcji chrześ: -miejsce biolog narodzin -środow biolog i duchow rozw -najbardziej naturalne miejsce zaspokoj popędu seks 2.GR SPOŁ: -mała -natural -formal -nieformal -wspólne miejsce zamiesz i cele 3.INSTYTUCJA -statut określ przez kodeks opiekuń-rodzinny 4.ŚRODOW SPOŁ -zmienne socjoekonom: struktura, skład rodziny, stan posiad, wykszt, praca -zmienne psychospoł-postawy rodzicielskie, więzi emo RODZINA JAKO SYS: -wg Z.Tyszki "Rodzina to ustrukturalizow i funkcj powiąz zbiór jedn i specyf substruktur oraz mikrosys społ tworzących gr i zarazem instytu społ powiąz wewnętrz więzią RODZINA CHAOTYCZNA: -pozbaw więzi, źle zorganiz, skonfliktow, zw emo nie istnieją -brak prawdziw więzi między małżonkami -dzieci są traktow przedmiot -strategia znieważenia dziecka stosowana przez rodziców -dzieci w przyszł mają osobow izolująca, paranoiczna, schizoidalna RODZINA WŁADZY: -wyraźna strukura -brak miłości, silna władza rodzic, domin obow -dzieci w przyszł mają osobow obsesyjno-kompulsywną RODZINA NADOPIEKUŃCZA: -kochają się, koncent sie na dziecku, które jest "medium" -ukryw konfl, bo ważny jest spokój w rodzinie -dziecko opuszcz dom ma z tym problem, jest niechęt, bo rodzice żyją dla dzieci, skłonność do ingerencji rodziców w dorosłe życie dziecka, osobow narcystyczna, zależna RODZINA UWIKŁANA: -obsesyjnie związana z dzieckiem, zaburz w rolach -rodzice naruszają prywat dziecka, prób je uzależn od siebie -odejście dziecka: bywa,że nie odchodzi, ma ogromne trudności w prowadz samodziel życia, osobow związ z lękiem



pewne rzeczy pominąłem, jak np. ADHD, ale większość jest zamieszczona, może komuś się przyda Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
NATALISZONEK
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 15:52, 02 Cze 2009    Temat postu:

Nieźle Ci to poszło Smile Podejrzewam,że dzięki mojej pomocy Razz To teraz to jeszcze druknij i zapraszam do współpracy hehe

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Judytka
RESOcjalizator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gbw

PostWysłany: Wto 18:44, 02 Cze 2009    Temat postu:

Jaaa pierdyle ;/ Tego jest od zajebania, na dodatek to jest tak irytujaco teoretyczne i niezrozumiałe że mnie coś szczela z nerwów ;[

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin