Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pedagogika resocjalizacyjna - wykłady

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pią 16:12, 05 Cze 2009    Temat postu: Pedagogika resocjalizacyjna - wykłady

Dla nieszczęśników którzy w pon muszą pisac egzamin.Póki co tylko 2 wykłady, bo nie mogę się zmobilizować do przepisania, do jutra powinnam dodać pozostałe 5.

WYK 1

*Pedagogika resocjalizacyjna – nauka o wychowywaniu i kształceniu osób:
-nieprzystosowanych społecznie
-niedostosowanych
-wykolejonych
-zdemoralizowanych
-dewiantów

*Nieprzystosowanie:
-termin zaczerpnięty z socjologii
-nieprzystosowanym jest ten kto swoim zachowaniem narusza obowiązujące normy
-odnosi się do zewnętrznych objawów (zachowanie)

Resocjalizacja:
-nie da się zresocjalizować zachowania, gdyż jest ono rezultatem stałych cech, należy resocjalizować jednostkę/osobę/osobowość.

*Norma – etyczne wskazania, które wyznaczają ludzie. Normalne jest to, co jest typowe.

*Niedostosowanie:
-termin, zaczerpnięty z angielskiego, znaczenia:
a) objawy zewnętrzne, które decydują o niedostosowaniu (Grzegorzewska),
b) niedostosowanie jako wyliczenie objawów, np. wagarowanie (Lipkowski)
c) niedostosowanie rozgrywa się w jednostce a jego istotą jest cierpienie, spowodowane relacjami z ludźmi, ma wymiar emocjonalny, każdy z nas choć minimalnie jest niedostosowany, gdyż jest to wpisane w ludzki rozwój (Stott, Konopnicki)

*Syndromy niedostosowanie:
- wrogość (agresywność, nadaktywność, negatywny charakter, nieprzychylność do ludzi)
- zahamowanie (lękliwość, nieśmiałość, blokady)

*Zbyt dobre dostosowanie stanowi problem, przykładem są psychopaci. Są osobami w pełni dostosowanymi i zadowolonymi z siebie. (Zbyt dobre dostosowanie to niedostosowanie).

*Do badanie niedostosowania służą arkusze diagnostyczne Stott’a.

*Zachowania dewiacyjne:
-termin socjologiczny
-prof. Urban, „nie toleruje” słowa wykolejenie, dlatego zaproponował utworzenie pojęcia dewiacji
-dewiacja odnosi się do zachowań, które nie mieszczą się w głównym nurcie życia społecznego. To różne formy zachowań.
-wymienia się 2 rodzaje dewiacji:
a) pozytywna (nadgorliwość, np. nadmierna pracowitość, przesadna prawdomówność, absolutna szczerość)
b) negatywna ( naruszanie obowiązujących standardów i norm)

*Wykolejenie społeczne:
(Czapów i Jedlewski 1971r)
-zaproponowali termin „wykolejenie społeczne”, odnoszą go do stanu osobowości, z którego wynikają zachowania naruszające normę. Nazywają je antagonizmem destruktywnym (stan opozycji, być przeciwko czemuś).

*Allport –psycholog społeczny, stworzył koncepcje postawy, która składa się z 3 elementów:
1) element poznawczy (jak postrzegam?)
2) element emocjonalny (co czuję?)
3) element działaniowy (jak to ukierunkowuje moje działanie?)

*Wykolejenie w elemencie poznawczym:
-wroga, destruktywna percepcja
-myślenie pełne wulgaryzmów
-podstawowe słowo „frajer” („frajera trzeba niszczyć”)
-pochodzenie tej percepcji to nawyk

*Wykolejenie w elemencie emocjonalnym:
-negatywne emocje
-negatywne myśli + negatywne emocje = negatywne działanie
-nie ma bezsensownego działania „przeciwko”

*Wykolejonym jest się jednocześnie na 3 poziomach:
1) myślenia, percepcji
2) odczuwania
3) działania
Wykolejenie obejmuje całą osobowość.


WYK 2

*Wykolejenie poznawcze:
-sposób oceniania, postrzegania, nazywania i werbalizowania
-jesteś taki jak Twoje mysli, jak słowa których używasz
-sposoby nazywania i komentowania to nawyk, a nawyki można zmienić.

*Myśli przestępców:
-pełne nienawiści wobec sądów, policji (antagonizm konstruktywny)
-większość ludzi to frajerzy

*Teoria neutralizacji Matza i Sykesa – teoria przestępczości:
-poczucie niewinności (ważne dla przestępcy, pozwala mu uniknąć np. depresji , a w więzieniu pozwala utrzymac lepsze samopoczucie)

*Specyficzne sposoby myślenia przestępców wg Matza i Sykesa:
1. Zaprzeczenie odpowiedzialności (nie jestem odpowiedzialny za to co wydarzyło się kiedyś, bo byłem pijany)
2. Zaprzeczenie krzywdy (pomniejszenie lub negacja szkody)
3. Zaprzeczenie ofiary (ktoś taki nie powinien wcale chodzić po świecie)
4. Potępianie potępiających ( ten który mnie złapał to dopiero bandyta)
5. Odwołanie się do wyższych racji (ten kogo napadłem już dawno powinien był siedzieć więc zrobiłem mu przysługę)
*Przestępcy często powołuja się na:
-lojalność
-koleżeństwo

*Metoda Elisa – pokazanie irracjonalności przekonań jakie ma przestępca, chodzi o doprowadzenie do absurdu, podważenie „świętych” przekonań przestępcy.

*Wykolejenie emocjonalne:
-emocje są w zgodzie z myślami
-skoro myslimy negatywnie to emocje też są negatywne

*Wg Czapówa wykolejenie to zespół nawyków, a resocjalizacja ma pomóc w wyzbyciu się ich.

*Sposoby punitywne – sposoby oparte na karze, stosowane w reedukacji.

*Wg Czapówa, wykolejeni to:
-stan osobowości, któremu towarzyszą manifestacje wynikające ze stanu osobowości.
-stan, ale także proces, bo dochodzimy do niego stopniowo, w dośc długim czasie, proces składający się z wielu bodźców. Pracują nad nimi: rodzina, rówieśnicy, media a także udział własny jednostki.

*Teorie wyjaśniające dewiacje:
1. Wg Durkheima , dewiacja to reakcja na zmianę społęczną.
2. Dewiacja – czynnik zapobiegający zmianom. Społeczeństwo dązy do równowagi, dewiacja postrzegana jest jako coś korzystnego, jest elementem integrującym społeczeństwo (stąd wiemy, że jesteśmy normalni).
3. Dewiacja jako inspiracja do zmian

*Dewiacje i patologie:
a) pierwotna – zło, przestępstwo
b) wtórna – reakcja na traktowanie przestępcy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pią 20:43, 05 Cze 2009    Temat postu:

WYK 3

Dewiacje

*Teoria naznaczania społecznego (stygmatyzacji, piętnowania, etykietowania):
-dotyczy sposobu „produkowania” dewiantów
-dewiacja jest stanem przypisanym, nie jest stanem osiągniętym
-wiele dewiacji powstaje w wyniku etykietowania (etykietowanie przez rodzinę, grupę społeczną)
-społeczeństwo samo naznacza dewiantów
-stygmaty to słowo, mocno przyklejone do człowieka, tworzące całą jego biografię, przykład: typowy kryminalista
-człowiek naznaczony, dopasowuje się do przypisanej mu etykiety
-stygmatyzować może również sąd, policja, czy placówki resocjalizacyjne
-stygmatyzacja jest rodzajem programowania

*Analiza transakcyjna:
-teoria wyjaśniająca skąd się bierze przemoc
-bierze pod uwagę uniwersalny scenariusz (kat, ofiara, wybawiciel) dotyczący rodziny
-im bardziej patologiczna jest rodzina, tym bardziej typowy scenariusz
-role kata, ofiary, wybawiciela, zawsze są od siebie zależne
-analiza transakcyjna wspiera teorię stygmatyzacji

*Stygmatyzacja może mieć pozytywne znaczenie. Może być odniesiona do mobilizacji, wspierania, może przypisywać etykiety pozytywne.
Wspiera poprzez oczekiwania i wymagania.
Powinna mieć swoje miejsce w resocjalizacji, jednak w niej nie występuje.

*Teoria Mertona:
-koncepcja przystosowania
-przystosowanie to konformizm (dla socjologów), dla pedagogów to za mało, nie wystarczy ludzi przygotowac wyłącznie do tego co jest, ale również do tego co może być (przygotować z nawiązką).
-Merton uważa, że przystosowanie to rezultat przyjęcia lub odrzucenia życia społecznego. Każdy ma zaproponowany:
a) system celów, ideałów, wartości
b) system środków (norm)
*Socjalizacja polega na akceptowaniu 1 celu i 2óch środków.

*Typy przystosowań:
1. Konformizm
a) cel – akceptacja
b) środek – akceptacja
2. Innowacja
a) cel – akceptacja
b) środek - odrzucenie
3. Rytualizm (antagonizm destruktywny)
a) cel - odrzucenie
b) środek - akceptacja
4. Wycofanie (np. alkoholicy)
a) cel - odrzucenie
b) środek - odrzucenie
5. Bunt
a) cel – akceptacja/odrzucenie
b) środek – akceptacja/odrzucenie
*Typy 2,3,4,5, to osoby nieprzystosowane.





WYK 4

Pedagogika resocjalizacyjna

*Teoria pedagogiczna:
-pokazuje jak powinno być
-pokazuje stan idealny
-nadaje kierunek
-pokazuje co trzeba zmienić

*Głowny cel resocjalizacji i wychowywania wg Czapówa:
-powinien być taki, jak wychowanie
1. wszechstronny rozwój
2. maksymalne uspołecznienie

*Edukacja skoncentrowana na pomaganiu wg Rogera:
-akceptacja bezwarunkowa
-empatia
-autentyczność

*80% resocjalizacji to kary i sankcje. Człowiek nie będzie agresywny gdy będzie posiadal umiejętności konkurujące z agresją.






WYK 5

*Credo pedagogiczne
-system przekonań, wartości, które uznaje i buduje klimat.

*2 teorie pedagogiczne, które posiada każdy pedagog:
1. ideologie wyniesione z domu, osobiste poglądy, itp.
2. ideologia akademicka, ta której się nauczył

*W teorii pedagogicznej nie chodzi o to jaka jest rzeczywistość, ale o to jaka powinna być, do tego możemy dążyć w oddziaływaniach.
Pedagogika to interakcje.

*Cele resocjalizacji:
-są takie same jak w ogólnej pedagogice, czyli:
1. wszechstronny rozwój
2. maksymalne uspołecznienie

*Czapów twierdzi, że przestępcy są już socjalizowani przestępczo i nie można ich uspołeczniać, tylko trzeba „eliminować egoizm”-jednak nie jest to dobre podejście.

*W pedagogice resocjalizacyjnej brak działań nastawionych na potencjał, dominują kary, restrykcje.

*Pedagogika humanistyczna w resocjalizacji:
-psychoterapia skoncentrowana na kliencie
-propozycja pedagoga nie może być przymusem
-klient ma swoje prawa, trzeba go szanować i traktować podmiotowo
-pedagog tylko pomaga i wspiera

*2 konwencje formułowania celów:
-cele destruktywne
-cele konstruktywne – nauczyć

*3 zasady pedagogiki humanistycznej wg Rogersa:
1. zasada akceptacji (bezwarunkowa)
2. zasada empatycznego rozumienia
3. zasada autentyczności






WYK 6

*Pedagog:
-uczestniczy w procesie wymierzania kary
-ma możliwość resocjalizacji
-pełni rolę wspierającą w poprawianiu, korygowaniu
-jest następcy po prawniku (gdy jego rola się kończy)
-musi znać dogmaty chrześcijańskie
-musi być oswojony z myślą, że resocjalizacja nie może być wymiarem sprawiedliwości

*W resocjalizacji najważniejsza jest zmiana postaw.

*MOAS
Młodzieżowy Ośrodek Adaptacji Społecznej - łagodniejsza forma półotwartej placówki resocjalizacyjnej młodzieży.
-zajęcia od 8 00 do różnych godzin popołudniowych
-terapie

*Czy zasady naprawdę są zasadami?
-zasady mają pełnić funkcję norm, są częścią pedagogicznych przekonań i postaw
-normy regulują nasze postępowanie
-proces internalizacji norm jest procesem uczenia się
-normy regulują nasze postępowanie a także mobilizują i nas powstrzymują.

*Zasady:
-umożliwiają przyglądanie się zasadom i dyskutowanie o nich, np. czy można akceptować każdego człowieka, np. zabójcę?
-trzeba odpowiednio je sformułować

*Zasada akceptacji:
-jako norma – szanuj wychowanka
-jako zakaz – nie poniżaj






WYK 7

*Zasady w pedagogice:
-mają pełnić funkcję normy
-są pedagogicznym credo

*Aksjologia w pedagogice resocjalizacyjnej – jest dziełem Czapówa.

*Koncepcja wektorowa wg Czapówa:
rozwijamy się wielowktorowo
Budowa wektora/etapy
1. Stan wyjściowy
2. Etap średni
3. Punkt wyjściowy (docelowy)
-istnieje 10 wektorów, z czego 3 są kluczowe dla resocjalizacji
-wektory ukazują w którą stronę zmierzać

*3 wektory wg Czapówa, dla zorganizowanej resocjalizacji:
1. Syntonia – zdolność do współbrzmienia, empatia emocjonalna, zdolność biologiczna, przychodzimy z nią na świat.
2. Sympatia – empatia poznawcza, zdolność wglądu w emocje innych ludzi.
3. Teliczność – empatia emocjonalno-poznawcza, rozumienie emocji innych ludzi, połączony z dobrym systemem wartości.

*Udzielanie się empatii jest mechanizmem pożądanym, jego brak stanowi problem i sprzyja zwiększaniu się agresji u agresora.
Deficyt empatii emocjonalnej jest katastroficzny w skutkach.

*”Upośledzona” empatia emocjonalna:
-socjopaci
-osoby, które grają na uczuciach innych

*Wrażliwość emocjonalna przestępców:
-zablokowana wrażliwość empatyczna
-wstyd przed ujawnianiem emocji
-zdeformowana empatia poznawcza – problemy z odczytywaniem emocji innych, zwłaszcza pozytywnych
-neutralne emocje

*Empatia – podstawowa zdolność, która decyduje o zachowaniu społecznym:
-można ją kształtować
-trening empatii
-uczymy się jej od rodziców, w szkole

*Ćwiczenia na empatię:
-wczuwanie się w emocje innych
-poprawne nazywanie emocji
-odczytywanie emocji

*2 wektor:
1. Egoizm – działanie na rzecz dobra osobistego, poczucie własnej wartości, asertywność.
2. Altruizm
3. Miłość

*Egoizm, rodzaje:
-głupi, prymitywny
-skrajny
-egocentryczny
-zdrowy

*Skrajny altruizm jest gorszy niż skrajny egoizm.

*Przestępca w świetle badań:
-niska samoocena, niższa niż u wielu ludzi
-przestępstwo miało być reakcją kompensacyjną na niską samoocenę


*Typy przestępców:
1. Typ starego przestępcy – zawodowiec, zsocjalizowany,typ złodzieja, ma do siebie szacunek, respektuje swój kodeks, robi wszystko z umiarem
2. Typ nowego przestępcy – (lata 70), neurotycy, nie wiadomo po co to robi, nie zaspokaja żadnych potrzeb, nie ma koncepcji, typ niestabilny emocjonalnie, poczucie winy, napięcie wewnętrzne.
3. Typ super nowego przestępcy – wybujała samoocena, niezwykłe poczucie własnej wartości, typ dziwny, bezczelny, uważa się za lepszego, bardzo agresywne przestępstwa, brak skrystalizowanego obrazu siebie – tylko ogólny obraz, brak refleksji nad sobą, chwiejny.


Został jeszcze ten wczorajszy o psychopatach i neurotykach. Dałam to co miałam, a miałam całe g***, bo tyle zostało przekazane, ale w zwiazku z tym egzamin powinien być łatwy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez heroina dnia Pią 20:45, 05 Cze 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Asienka
swój człowiek:)



Dołączył: 29 Wrz 2008
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 21:25, 05 Cze 2009    Temat postu:

Thanks:) Kasiu jesteś wielka. A co do trudności egzaminu to słyszałam ,że podobno wcale łatwych nie robi, a nawet ludzie na poprawki przyjezdzają do niego:( No ale zobaczymy ..

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Sob 19:19, 06 Cze 2009    Temat postu:

WYK 8

*Psychopatia
-wrodzony defekt charakteru

*Charakteropatia
-typ osobowości na tle uszkodzeń mózgu

*Socjopatia
-typ osobowości na tle wpływu środowiska

*Antyspołeczny socjopata
-płeć męska 3:1
-kontakt ze specjalistą w okresie dorastania
-niższa klasa socjoekonomiczna
-superego – nie ma sumienia
-nie ma poczucia winy i nie wpada w depresję
-wybuchy złości
-amoralny, gwałtowny
-podany na używki, zdrady
-pewny siebie i beztroski
-religijna obojętność
-obojętny na opinię innych
-niezdolny do prawdziwych uczuć
-manipulator
-niepohamowany seksualnie
-bezposredni
-rodzina –fałsz

*Neurotyk
-płeć żeńska 3:2
-kontakt ze specjalistą w wieku dojrzałym (dorosły)
-średnie i wyższe klasy socjoekonomiczne
-superego – sztywne
-poczucie winy, depresja
-hamowanie impulsów
-odpowiedzialny
-wierzący lub nie
-troszczy się o przyszłość
-ma plany, ideały
-podatny na wpływy, zdolny do uczuć, ale jest ambiwalentny
-bywa niewydolny seksualnie, np. impotencja
-rodzina – dominacja rodziców
-neurotyzm jest podłożem dla nerwicy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin