Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

psychologia niewidomych i słabo widzących

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Poszukiwane materiały
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Nie 11:19, 18 Sty 2009    Temat postu: psychologia niewidomych i słabo widzących

Mam prośbe !! czy mogłby mi ktoś wrzucić jakąś krótką notatke na temat >>wyobrażeń przestrzennych w rozwoju myślenia dzieci niewidomych<< pamiętam, że ktoś przygotowywał z tego referat ale nic sobie nie zanotowałam , a w Majewskim nie ma odnośnika do myślenia :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Nie 12:10, 18 Sty 2009    Temat postu:

Referat miałam ja z Marzą i Edytka Wink a to sa wszystkie wnioski, potwierdzone hipotezy i podsumowania zawarte w naszym referacie;) mam nadzieje ze się przyda Wink

Rola wyobrażeń przestrzennych w rozwoju myślenia dzieci niewidomych:

U dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia później niż u dzieci normalnie widzących powstają przestrzenne wyobrażenia reprodukcyjne reprezentujące statyczne i dynamiczne układy bodźców

U dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia później niż u dzieci normalnie widzących tworzą się wyobrażenia transformacyje (jednokierunkowe i odwracalne) zmian przestrzennych, układów bodźców (w terminologii Piaget’a wyobrażenia przedoperacyjne i operacje konkretne).

U dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia występuje opóźnienie myślenia ukierunkowanego

Opóźnienie rozwoju myślenia ukierunkowanego u dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia jest wywołane opóźnieniem rozwoju wyobrażeń przestrzennych.

Dzieci niewidome mniej sprawnie tworzą wyobrażenia przestrzennych, statycznych układów przedmiotów

Wyobrażenia dzieci niewidomych są uboższe

Opóźnienie rozwoju konkretnych operacji przestrzennych u dzieci niewidomych wiąże się z małym zakresem i nie wielka trwałością wyobrażeń przestrzennych.

U dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia ugrupowania przedoperacyjne (takie jak szeregowanie) oraz konkretne operacje przestrzenne powstają później niż u dzieci widzących

wyobrażenia przestrzenne statyczne oraz transformacyjne i antycypacyjne tworzą się u dzieci niewidomych znacznie później niż u dzieci widzących.

w miarę przechodzenia przez kolejne stadia rozwoju wyobrażeń (od wyobrażeń statycznych do wyobrażeń ruchu i zmian oraz od wyobrażeń reprodukcyjnych do antycypacyjnych) pogłębia się opóźnienie dzieci niewidomych w porównaniu z widzącymi.

U niektórych dzieci niewidomych do końca nauki w szkole podstawowej rozwój wewnętrznego planu działań (czyli myślenia ukierunkowanego) nie wykracza poza etap początkowy – etap tła.

Dzieci niewidome gorzej niż dzieci widzące wykorzystują w procesie myślenia informacje o układach przestrzennych dostarczane im przez dotyk a także informacje zawarte w strukturach symbolicznych (danego osobnika).

Dzieci niewidome gorzej niż widzące radzą sobie z zadaniami werbalnymi wymagającymi wyciągania wniosków z przesłanek.
U dzieci niewidomych występuje opóźnienie rozwoju sprawności myślenia werbalnego, wyrównując w się w starszych klasach szkoły podstawowej
Formalne operacje umysłowe u dzieci niewidomych zaczynają funkcjonować później niż u dzieci widzących

WNIOSKI:
U dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia, później niż u dzieci normalnie widzących tworzą się adekwatne wyobrażenia przestrzenne – zarówno statyczne jak i dynamiczne, oraz transformacyjne

U dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia występuje opóźnienie rozwoju ukierunkowanego

Dzieci niewidome, które nie potrafią wykonać konkretnej czynności szeregowania kilku linijek wg długości – nie potrafią także rozwiązać trójelementowych zadań werbalnych (niezależnie od ich treści).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Nie 14:05, 18 Sty 2009    Temat postu:

dziekuje :*

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Nie 14:16, 18 Sty 2009    Temat postu:

prosze bardzo Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Poszukiwane materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin