Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

ściąga

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Pedagogika Specjalna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Czw 16:01, 23 Paź 2008    Temat postu: ściąga

może się komuś przyda, nie jest kompletna, ale zawsze coś Smile

Subdyscypliny ped spec:-oligo (upośledzeni umysłowo) -tyflo (niewidomi, niedowidzący) -surdo (niesłyszący, niedosłyszący, głusi) –reso -korekcyjna (dyslektycy, ADHD, dysgraficy) -terapeutyczna, lecznicza (przewlekle chorzy) -logopedia (wady wymowy) - wybitnie zdolnych Ped spec – jest nauką szczegółową pedagogiki, a jej przedm jest opieka, terapia, kształcenie i wych osób z odchyleniami od normy, najczęściej jednostek mniej sprawnych lub niepełnospr bez względu na rodzaj, stopień i złożoność objawów oraz przyczyn zaistniałych anomalii, zaburzeń, trudności lub ograniczeń. Pojęcie normy (normalności) bywa niekiedy utożsamiane z pojęciem zdrowia, choć posiada znacznie szerszy zakres znaczeniowy i może być rozpatrywane wg różnych kryteriów np. statystycznych, epidemiologicznych (epidemiologia – zakres występowania), rozwojowe, adaptacyjne, społ-kulturowe. Odchylenie od normy występuje wówczas, gdy jednostka odbiega od typowych, najczęściej występujących w danej populacji (sytuacji) zachowań. Norma przystosowawcza – za jednostkę prawidłowo funkcj uważa się osobę przyst do grupy społ, o satysfakcjonujących celach z innymi i samorealizującą się. Jedn dobrze przystosowana jest plastyczna w myśleniu, krytyczna wobec siebie i aktywna w rozwiązywaniu problemów. Uniwersalny model zdrowia wg WHO: 1.zdrowie jest podst prawem człowieka 2.nikt nie powinien być dyskryminowany z powodu swego stanu zdrowia i poziomu funkcjonowania 3.większość ludzi ma taką czy inną „niepełnospr” 4.niepełnospr jest częścią życia 5.funkcjonowanie może ulec zmianie na poziomie organizmu, jedn i społecznym, a także znaleźć rozwiązanie na każdym z tych problemów. zdrowie – pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby lub niedmoagań. W ujęciu system (holistycznym – wielowymiarowym) org człowieka ujmuje się jako żywy syst stanowiący niepodzielną całość wzajemnie zależnych elementów (wymiarów) biol, społ i psych Zakres dział ped spec wg Grzegorz: Ped spec zajmuje się rewalidacją, której zadanie obejmuje przywracanie zdrowia jednostce odchylonej od normy i umożliwienia rozwoju fiz i psych, kompensowanie różnego rodzaju braków i uszkodzeń, akcje korygowania, uspr i dynam, rewalidację psych jedn oraz jej uspoł. 1. Wczesna interwencj: Etap szoku/krytyczny/żałoby: -przeka info o dziecku -odpowiednia atmosfera -ustronne miejsce -podać info jak najszybciej -uż zrozumiałych słów i poleceń -obiektywny przekaz informacji Etap kryzysu emocjonalnego/rozpaczy/depresji: Wyst wzajemne obwinianie, szukanie winy. Postrzeganie sytuacji jako beznadziejnej. Dochodzi przez to do kłótni, rozterek między rodzicami. Zazwyczaj mężczyźni nie wytrzymują danej sytuacji. Etap pozornego przystos się: Nieuznawanie niepełnospr dziecka. Wiara w możliwość wyleczenia. Poszukiwanie lekarzy, znachorów, terapeutów, cudu. Poddanie się pesymizmowi, apatii. Najdłuższy okres – może trwać nawet latami. Wczesna interwencja – ma na celu jak najwcześni wykrycie i wyeliminowanie lub skorygowanie wyst u dzieci nieprawidłi, a także zapobieganie tym zaburzeniom, których wystmożna przewidzieć. Programy wczesnej inter obejmują stymulację rozw ruchowego, percepcji, mowy i usamodzielniania. Pierwszym etapem wczesnej interwencji powinna być wieloaspektowa diagnoza, która stanowi podstawę wszelki działań terapeutycznych i rewalidacyjnych. Stymulacja to pobudzanie do działania, wzmacnianie. Można stymulować każdy aspekt poznawczy, relacje rówieśnicze, zmysły. Kompensacja to złożony proces uzupełniania i wyrównywania braków oraz zastępowania deficytów rozwojowych narządów i przystos się na innej możliwej drodze. Rodzaje kompensacji: -samorzutna -o pośr char działania zastępczego połączonego ze świadomym wysiłkiem człowieka -o char zewnątrzpochodnym, behawioralnym (pomoc od kogoś, czegoś z zewnątrz) psych-biol (zastępowanie zmysłów) –psychospoł –nadkompensacja -o char technicznym (zaopatrzenie w protezy, wózki inwalidzkie, książki czytające, urządzenia wspomagające) Kolektura, korekcja, korygowanie – odnosi się do nieprawidł, niesprawn działania określ narządów, czy zmysłów (np. postawa ciała, zaburzenia w pisaniu) Usprawnianie – postępowanie maks rozwijające zadatki i siły biol org, które są najmniej uszkodzone Dynamizm – wzbudzanie, motywowanie wewn Wzmocnienie pierwotne – wszystkie rzeczy związane z potrzebami pierwotnymi. Wzmocnienie wtórne – zastępniki wzmocnień pierwotnych. Wzmocnienie społ – pochwały, uścisk, poklepywanie po plecach. Wzmocnienie musi mieć charakter ciągły – czyli każda czynność musi być nagrodzona. Wzmacnianie może zostać wycofane, kiedy dziecko robi coś bo już potrafi i nie oczekuje nagrody lub gdy następuje generalizacja. Jeśli po jakimś czasie to co dziecko się nauczyło zdaje się zatracać znaczy to, iż zbyt wcześnie wycofaliśmy wzmocnienia lub dobraliśmy złe wzmocnienie. Systemy edukacji:-częściowo integracyjny –integracja –segregacja ;w Polsce – częściowo integracyjny Przedszkole integracyjne – 15-20 dzieci pełnosprawnych; 3-5 niepełnospr (o różnych niepełnospr) Przedszkole spec jest przeznaczone dla dzieci upośl w stopniu znacznym, głuchych, niedowidzących, niewidomych i niedosłyszących. Dzieci w przedszkolu spec przebywają do ukończenia 10 roku życia jeżeli jest taka potrzeba. W spec szkole podstawowej dziecko może przebywać nie dłużej niż do ukończenia 18rż. W przypadku gimnazjum do 21rż. W szkole ponad gimnazjalnej do 24rż. Blajndyzmy - zach niepotrzebne (kogucie chód), pozy, miny, dziwne ruchy. Loteralizacja – podział na prawą i lewą część ciała. W przypadku niewidomych strona lewa ma swoje zadania, prawa swoje. Wyobrażenia surogatowe – mają char. zastępczy, zastępują pojęcia którymi posługują się osoby widzące. Z wiekiem są co raz bardziej dokładne. Stymulacja małego dziecka niewidomego: -rewalidacja do pół roku -bezpośredni, stały kontakt z dzieckiem -bardzo dużo mówić dziecku, opisywać co się robi, co się dzieje -jak najczęściej nosić -nie izolować -ograniczenie spania w ciągu dnia -codzienne rytuały o tej samej porze Oregoński Program Rehabilitacyjny: -skier ku dzieciom niewidomym -dost. do okresu rozwojowego -prosty, konkretny opis zadań -metoda poskryptowa (instrukcyjna) Techniki tyflograficzne: -kolarz -ekspozycyjna (rysunek pęczniejący na papierze) -formowanie termoplastyczne (wierne, trwałe) Techniki poruszania się z laską: -diagonalna (30cm od ciała, wystaje od 3-5cm po lewej i prawej str ciała) -dotykowa.


kwestia tylko odpowiedniego pogrubienia, popodkreślania, żeby było czytelniej :].


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Pedagogika Specjalna Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin