Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zagadnienia-dr zubrzycka

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Oligo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pytia
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 18 Sty 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Delfy

PostWysłany: Wto 7:04, 09 Mar 2010    Temat postu: Zagadnienia-dr zubrzycka

Zagadnienia do przygotowania -rewalidacja osób ze złożonymi upośledzeniami
l . Mózgowe porażenie dziecięce-definicja, etiologia i klasyfikacja (cała grupa).
2. Skutki mózgowego porażenia dziecięcego w sferze fizycznej i psychospołecznej
(cała grupa).
Metoda Petö (2 osoby).
Organizacja i wspomaganie procesu dydaktycznego, ocenianie dzieci z MPD
(l osoba).
Dojrzałość szkolna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (1 os.)
Kształcenie zintegrowane dzieci z porażeniem mózgowym (3 osoby), w tym:
ü edukacja polonistyczna (1 osoba) ,
ü edukacja matematyczna (1 osoba),
ü środowisko społeczno - przyrodnicze (1 osoba)
Edukacja dzieci z mózgowym porażeniem w klasach starszych (2 osoby)
Problemy wychowania dziecka z mózgowym porażeniem w rodzinie (l osoba),
Wsparcie społeczne dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i ich rodzin
(l osoba).

Literatura podstawowa:
1. Mazanek E.(red.) (2000) Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.3, WSiP, Warszawa
2. Mazanek E. (2003), Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy psychologiczno-pedagogiczne, APS, Warszawa.
3. Loska M. (2005), Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcym. Osiągnięcia edukacyjne, WSiP, Warszawa.
4. Zabłocki K. (1998), Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. ”ŻAK”, Warszawa.


Charakterystyka wybranych zespołów genetycznych (6 osób-wybór zespołów do ustalenia).
Działalność stowarzyszenia GEN w Poznaniu (1osoba).

Literatura podstawowa:
1. Winczura B, Cytowska B., Stawarski A. (red.) (2008) Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju ,Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
2. Dykcik W., Twardowski A. (red.) (2004) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, GEN, Poznań.

Medyczne i psychospołeczne aspekty chorób nowotworowych u dzieci
i młodzieży (1 osoba).
Literatura podstawowa:
1. J. Binnebesel (2003) Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową w doświadczeniu pacjentów, Wyd. UMK, Toruń.
2. B. Antoszewska (2006) Dziecko z chorobą nowotworową-aspekty psychopedagogiczne, IMPULS, Kraków.

Medyczne i psychospołeczne aspekty cukrzycy u dzieci i młodzieży (l osoba).
Literatura podstawowa:
1. Pilecka W. (2002) Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne, Kraków, 2002.
2. Maciarz A. (1998) Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, IMPULS, Kraków

Literatura podstawowa do pkt. 3,8 oraz uzupełniająca do pozostałych dostępna u R. Zubrzyckiej.
Zagadnienie nr 9 do opracowania na podstawie źródeł internetowych.




Ja się zapisuje do pkt.3Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez pytia dnia Wto 7:06, 09 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pytia
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 18 Sty 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Delfy

PostWysłany: Wto 14:22, 09 Mar 2010    Temat postu:

Zapomniałam wstawić poczatek maila:


Witam!
Przesyłam zagadnienia do podziału. W pierszym tygodniu po praktyce (18 marca) jestem w Warszawie na szkoleniu, zatem zajęcia mamy dopiero 25 marca. W tym dniu odbędzie sie wykład. Od kwietnia rozpoczniemy realizację zagadnień podanych w załączniku. Kolejność i daty ustalimy na spotkaniu 25 marca. Hospitacje są w trakcie ustalania.
Forma przygotowania materiału na zaliczenie dowolna(opracowanie pisemne lub prezentacja multimedialna).
Liczę na Państwa ambicję.

Pozdrawiam.
Renata Zubrzycka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paulina
nowy



Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Śro 8:59, 10 Mar 2010    Temat postu:

Wsparcie społeczne dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i ich rodzin
(l osoba). Ja chcę ten punkt.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
angelika23
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Goraj

PostWysłany: Śro 15:14, 10 Mar 2010    Temat postu:

Problemy wychowania dziecka z mózgowym porażeniem w rodzinie - Ewelina Derlak

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
angelika23
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Goraj

PostWysłany: Śro 15:18, 10 Mar 2010    Temat postu:

Medyczne i psychospołeczne aspekty chorób nowotworowych u dzieci
i młodzieży - Andżelika Kalinowska


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kapelucha
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 30 Lis 2007
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z domu

PostWysłany: Śro 15:35, 10 Mar 2010    Temat postu:

Działalność stowarzyszenia GEN w Poznaniu (1osoba) to ja to ja Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pytia
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 18 Sty 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Delfy

PostWysłany: Śro 19:38, 10 Mar 2010    Temat postu:

Kasia Łozińska prosiła temat o cukrzycy!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marzencia
nowy



Dołączył: 12 Lut 2010
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zamość city

PostWysłany: Czw 12:17, 11 Mar 2010    Temat postu:

ja nabieram Metode Petö . !!
a kto ze mną to sie zobaczy (2 osoby) Surprised


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
angelika23
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Goraj

PostWysłany: Pon 17:42, 15 Mar 2010    Temat postu:

no to Marzenko bedziesz z Patrycja jakbys nie zauwazyla;d

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pytia
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 18 Sty 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Delfy

PostWysłany: Wto 19:14, 16 Mar 2010    Temat postu:

Mamy nowe info od dr. Zubrzyckiej:

zajęcia z 18 marca zostaną odpracowane w dniu 9 kwietnia w piątek w SOSW nr 2, godzina do ustalenia, wstępnie 11 lub 12. Jest propozycja, aby 24 kwietnia (sobota) w godzinach 10-13.00 pełnić rolę opiekunów osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz ich rodzin w ramach Dnia Treningowego Programu Aktywności Motorycznej w Szk. Podst. nr 50. Uważam to za świetną okazję do zdobycia przez Państwa doświadczenia oraz przy okazji odpracowania kolejnych zajęć.
Szczegóły omówimy 25 marca.
Pozdrawiam całą grupę!
R. Zubrzycka


Marzena, ja Cie dziś źle zrozumiałąm chyba....Jak chcesz możemy razem robić ten referat!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eve
nowy



Dołączył: 30 Lis 2007
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:38, 18 Mar 2010    Temat postu:

Hej Smile Czy ktoś mógłby mi podać maila do dr Zubrzyckiej?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agatka
stały bywalec



Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 220
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Niemce city;)

PostWysłany: Czw 18:27, 08 Kwi 2010    Temat postu:

Edukacja polonistyczna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym

I Cele nauczania:

Cele nauczania dzieci z mpd nie powinny różnić się od celów stawianych dzieciom zdrowym ( w nauczaniu początkowym).
Najważniejsze cele to:
- Wdrażanie do posługiwania się językiem literackim
- Kształtowanie sprawności w zakresie mówienia, czytani i pisania
- zaznajomienie z literaturą dziecięcą
-przygotowanie do odbioru twórczości teatralnej, filmowej, radiowej, telewizyjnej oraz innych form kultury
- przygotowanie do korzystania ze środków upowszechniania informacji
- kształtowanie postaw umożliwiających aktywne uczestnictwo w życiu rodzdziny, szkoły, środowiska i narodu

Należy dostosować program szkoły powszechnej do ucznia z mpd uwzględniając jego zaburzenia rozwojowe.
*trzeba liczyć się z wydłużonym okresem przygotowawczym gdyż dzieci z mpd rozpoczynające naukę często nie wykazują dostatecznej dojrzałości do podjęcia nauki. Dlatego też opanowanie czytania czy pisania będzie wymagało więcej czasu niż u dzieci zdrowych.

*Metodą najbardziej odpowiednią do nauki j. polskiego jest met. ośrodków pracy. Zgodnie z nią źródłem do treści do wszelkiego rodzaju ćwiczeń – czytania, pisania, mówienia powinny być przede wszystkim zagadnienia opracowane na zajęciach przyrodniczych, bliskie dzieciom, związane z codziennym życiem.
Realizując program j. polskiego należy uwzględnić też aspekt rewalidacyjno- terapeutyczny.

• w nauczaniu początkowym najwięcej miejsca poświęca się nauce czytania i pisania.
• Czytanie:
Nauczyciel powinien ułatwić naukę poprzez:
- powiększenie czytanych tekstów
- zaopatrzeć się w pomoce dydaktyczne ( podpórki na książki, białe paski z kartonu do wyznaczania właściwej linijki tekstu, zakładki do książek, okienka do wyeksponowania sylaby, ramka z okienkiem długości całego wiersza (służy do ograniczenia tekstu).

Pisanie:

Trudności manualne jakie mają dzieci z mpd , zmuszają nauczyciela do stosowania pewnych udogodnień:
- grube flamastry
- nakładki, rurki do obciążania dzięki nim dzieciom z mimowolnymi ruchami ułatwia się pisanie poprzez obciążenie ołówka.
- dzieciom spastycznym, mało sprawnym można wykonać odpowiedni uchwyt na ołówek czy flamaster
- uchwyt z podpórką umożliwiający przesuwanie ręki podczas pisania, bez jej podnoszenia i przenoszenia.
-kładzenie na stolach folii antypoślizgowej zapobiegającej przesuwaniu się zeszytów
- specjalnie wymodelowane nakładki na rękę umożliwiające dzieciom prawidłowe ustawienie nadgarstka podczas pisania.
- dla dzieci z atetozą które mają problemy z wyhamowaniem ruchów mimowolnych zaleca się stanowiska pracy ze specjalnymi uchwytami, podczas pracy jedną ręką dziecko drugą ręką przytrzymuje się uchwytu co pozwala zwiększyć precyzję ręki pracującej.
- naukę pisania powinno się rozpoczynać na formacie A4 z linią narysowaną w poprzek kartki – przynajmniej na początku pracy gdy dziecko nie mieści się w liniaturze
-możliwość pisania na maszynie elektrycznej z nakładką, czyli metalową lub plastikową z otworami na czcionki, czy komputer dla dzieci ciężko uszkodzonych ruchowo

Nauka czytania i pisania powinna przebiegać w kilku etapach. Właściwą pracę powinny poprzedzać zajęcia wstępne, chodzi tu o to by dziecko opanowało techniki szkolne. Ogromną rolę zarówno w czytaniu jak i pisaniu odgrywa PERCEPCJA WZROKOWA. Niektóre ćw z perc. Wzrokowej można wprowadzić w klasie, inne do pracy indywidualnej.

• Materiał geometryczny jest trudniejszy jako materiał abstrakcyjny i jest wstepem do wprowadzenia abstrakcyjnego materiału literowego, proponowane cw to:

- dobieranie par jednakowych obrazków, figur geometrycznych
- układanie obrazków wg instrukcji słownej ( np.: po lewej połóż ,za prze itd.), wskazywanie położenia obrazków
- układanie puzzli obrazkowych
- uzupełniani obrazkowe ( dobieranie części obrazka do całości)
- układanie figur geometrycznych z części
- dobieranie figury geometrycznej do całości
- uzupełnianie niedokończonych rysunków
- rysowanie kompozycji geometrycznych wg. Wzoru
- wyszukiwanie różnic/ podobieństw między obrazkami
- wyszukiwanie i dobieranie par takich samych liter( bez czytania ich)

*ĆWICZENIA SŁUCHOWE:
- umiejętność różnicowania dźwięków, ich lokalizacji w czasie i przestrzeni, analiza i synteza słuchowa, prawidłowa artykulacja, pamięć słuchowa, koordynacja wzrokowo- słuchowa, i słuchowo – ruchowa.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:
- wysłuchiwanie dźwięków z najbliższego otoczenia i lokalizacja ich
- rozpoznawanie i różnicowanie odgłosów przyrody
- rozpoznawanie głosów celowo wydawanych
- przez instrumenty, analiza natężenia i barwy dźwięków.

*ĆWICZENIA RYTMICZNE:
- odtwarzanie struktur rytmicznych podanych przez nauczyciela ( stukanie, klaskanie)
- rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych – zgadywanie który z pośród układów pokazanych na planszy został zaprezentowany
- zabawy ruchowe ze śpiewem.

*ĆWICZENIA MOTORYKI( koordynacji słuchowo- ruchowej, i orientacji kierunkowej) UŁATWIAJĄCE PISANIE:
- pokaż prawą ręka lewe kolano – ćw krzyzowe
- koordynowanie ruchów ręki ; przedramienia, ramienia, nadgarstka i palców z jednoczesnych zachowaniem kontroli wzrokowej
- dobrze by było wprowadzić te ćw jako stały element metody ośrodków pracy

*METODA DOBREGO STARTU M. BOGDANOWICZ:
Usprawnia ona czynności poszczególnych analizatorów, uczestniczących w procesie czytania i pisania. Wg tej metody : usprawniając pracę rąk należy przechodzić od ćwiczeń ruchów globalnych do bardziej precyzyjnych( cała kończyna, dłoń, palce).
Metodę ta możemy wykorzystać na początku roku, ale też na etapie wprowadzania poszczególnych liter.
Ćwiczenia rąk , dłoni, palców na wałeczkach z piaskiem. Dobór zależy od możliwości ruchowych dzieci.

* ĆWICZENIA RUCHOWE PRZYGOTOWUJĄCE DO PISANIA( T. Gąsowska)
- zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, z zachowaniem kierunku od lewej do prawej z góry na dół
- zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem
- pogrubianie konturów duzych form geometrycznych i dużych rysunków
- malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania liter
..Na zajęciach plastycznych przygotowanie do pisania.

*ĆWICZENIA GRAFICZNE
- wykonywane flamastrami lub grubymi kredkami
- kreślenie linii prostych łączących dwa punkty
- kolorowanie kredkami konturowych rysunków, rysowanie gęsto linii równoległych przez całą długość i szerokość ograniczoną konturem.

Na początku nie stosuje się ćwiczeń takich jak szlaczki, kopiowanie rysunków przez kalkę, są to bowiem ćwiczenia wymagające większej precyzji rąk.

W nauce czytania i pisania bardzo ważne są ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej powinno się rozpocząć je przed wprowadzeniem liter (np. wyodrębnianie sylab i głosek w wyrazach). Ćwiczenia te najlepiej prowadzić na materiale obrazkowym. Pracę powinno się zacząć od wyrazów składających się z połączenia dwóch takich samych sylab otwartych ( ma- ma), potem można wyodrębniać sylaby w wyrazach dwu i więcej sylabowych. Dzielenie na sylaby ze zbiegami spółgłosek powinno się zostawiać na koniec. Ćwiczenia te można połaczyć z klaskaniem czy wystukiwaniem na bębenku.

Ćwiczenia analizy głoskowej powinno rozpocząć się od wyróżniania głosek w nagłosie, należy zacząć od samogłosek ( co słyszysz na początku wyrazu Ala?). Potem przechodzimy do odróżniania głosek w wygłosie i śródgłosie. Nie wybiera się do analizy wyrazów które mają głoski dźwięczne ze względu na utratę dźwięczności ( np. dąb ), ani wyrazów z ę na końcu które słyszymy jako e .

*Zburzenia słuchu fonematycznego u dzieci z mpd . Trudno powiedzieć ile powinien trwać okres przygotowujący do właściwej nauki czytania i pisania , nauczyciel nie powinien spieszyć się z wprowadzeniem liter dopóki nie stwierdzi że wprowadzane ćw spełniły określoną funkcję.

* Metody nauki czytania:
- syntetyczne, analityczna, analityczno- syntetyczne.
- czytanie bez znajomości liter czyli odpoznawanie.
- oraz analiza i synteza czyli ze znajomością liter.
Nie można powiedzieć jednoznacznie która metoda jest najlepsza dla dzieci z mpd , wybór zalezy od specyfiki zaburzeń percepcyjnych, oraz możliwości intelektualnych.

*WSKAZÓWKI :
- litery o duzym stopniu graficznego podobieństwa oraz te o podobnym brzmieniu powinny być wprowadzane w odstępach kilku jednostek lekcyjnych.
- trzeba uświadomić dziecku różnicę między głoską a literą, zapobiega to błędom w pisaniu.
- wdrażanie do czytania od lewej do prawej
- dzieciom z mpd łatwiej jest pisać litery domknięte – p, b ; oraz zaokrąglone a, n, m, w. trzeba dać im możliwość wyboru w tym zakresie.
- dzieci mają tendencję do drukowania liter, trzeba je uczyć ich łączenia i poprawnego pisania
- dzieci często nie rozumieją co to znaczy „na początku” , „na końcu” , „w środku wyrazu”, uczniom łatwiej jest zrozumieć pytanie: „jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu”?- ćwiczenia z obrazkami, dziecko patrzy na obrazek i mówi.

• Przed wprowadzeniem liter należy nauczyc dzieci rozróżniać spółgłoski od samogłosek. Ułatwi to pracę z czerwonymi ( samogłoski) i niebieskimi (spółgłoski) kwadratami.


Wprowadzanie litery- xero( wprowadzenie litery było na zajęciach z metodyki , tu przebiega to w taki sam sposób)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kapelucha
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 30 Lis 2007
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z domu

PostWysłany: Pią 11:28, 09 Kwi 2010    Temat postu:

a moze ktos wezmie moj temat? zeby nie bylo, ze bedzie niezrealizowany? Wink

Działalność stowarzyszenia GEN w Poznaniu


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kapelucha dnia Pią 11:28, 09 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Oligo Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin