Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

część wykładu z metodyki wychowania w internacie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Oligo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
katee
nowy



Dołączył: 08 Maj 2008
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:18, 13 Maj 2009    Temat postu: część wykładu z metodyki wychowania w internacie

Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
1. Słuchaj uważnie tego, co mówi druga osoba.
2. Podczas wypowiedzi drugiej osoby staraj się zrozumieć, co dla niej znaczy, co ona przeżywa.
3. Nie wykorzystuj czasu wypowiedzi partnera do przygotowania własnej wypowiedzi.

Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
4. Mów w pierwszej osobie. Daj poznać uczciwie, że to, co mówisz, dotyczy ciebie, i pozwól innym poznać siebie.
5. Unikaj zadawania pytań do czasu, kiedy naprawdę potrzebujesz informacji albo chcesz coś wiedzieć.
6. Unikaj niedoceniania (lekceważenia) drugiej osoby lub samego siebie.
Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
7. Nie wyręczaj. Wyręczanie jest robieniem (np. mówieniem) za kogoś czegoś, co on sam może zrobić dla siebie.
8. Unikaj interpretowania. Interpretowanie ma miejsce wtedy, gdy mówisz komuś, dlaczego tak się zachowuje, co powoduje, że tak myśli, co czuje itp.
9. Nie nadużywaj słowa "czuję". Stosuj je tylko wówczas, gdy wyrażasz uczucia.

Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
10. Unikaj przesadnych określeń, takich jak: "zawsze", "nigdy' "niewiarygodne", "niemożliwe".
11. Unikaj określeń obniżających pewność wypowiedzi, takich jak "może", "być może", "można by sądzić", "można by powiedzieć".
12. Reaguj na nieadekwatność wypowiedzi innych osób.
13. Bierz odpowiedzialność za to, co czujesz, myślisz i za to, jak się zachowujesz.

Błędy popełniane podczas komunikowania się / S.Hamlin, 1997/
 Powtarzanie gotowych sądów.
 Uogólnianie
 Zwierzanie się z problemów.
 Moralizowanie
 Nieuwzglednianie odczuć innych
 Pomniejszanie problemu
 Dawanie „dobrych rad”


Błędy popełniane podczas komunikowania się / S.Hamlin, 1997/
 Zabranianie
 Obwinianie
 Agresywne przekazy
 Straszenie
 Rozkazywanie
 Ironia
 Prowokowanie
Błędy popełniane podczas komunikowania się / S.Hamlin, 1997/
 Używanie porównań
 Postawa męczeńska
Słuch fonematyczny
Filtrowanie
Interpretacja
Nieuwaga
Krytycyzm
Skojarzenia
Kompetencje komunikacyjne wychowawcy
Kompetencja komunikacyjna jest definiowana jako ''zdolność do wchodzenia w interakcje i wybierania zachowań komunikacyjnych, w taki sposób, aby w spotkaniach z innymi gwarantowały one sukces w realizacji celów i były dostosowane do wymagań sytuacji” (J. Bobryk, 1995 ).
Wymiary kompetencji komunikacyjnej /J.M. Wiemann 1977 /
• a) empatia,
• b) plastyczność zachowań ludzkich,
• c) interakcyjne opanowanie, czyli umiejętność oddziaływania na innych oraz podlegania oddziaływaniu innych ludzi.
Uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej
• • posiadanie kompetencji lingwistycznej, czyli zdolności do posługiwania się językiem.
• •umiejętność posługiwania się komunikatami niewerbalnymi,
• • ustalenie relacji pomiędzy komunikatami werbalnymi a niewerbalnymi.

Uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej wychowawcy
• akceptacja wychowanków,
• autentyczność
• empatia
• wiarygodność wychowawcy,
• umiejętność aktywnego słuchania i dawania informacji zwrotnych.

Cechy dobrego słuchacza /B.Kaczmarek 2005/
Selektywność (oddzielenie przekazu od interpretacji)
Obiektywizm
Wnikliwość
Asertywność (atmosfera aprobaty)
Cechy dobrego słuchacza /B.Kaczmarek 2005/
Cierpliwy
Uważny
Dociekliwy, czyli...........................................
........................SOWA CUD!


Komunikacja Alternatywna
• Komunikacja wspomagająca i alternatywna-Augmentative and Alternative Communication (AAC)
• wspomagająca-proces wspomagania zdolności mówienia,
• Alternatywna-proces przyswajania zastępczych sposobów dla zapewnienia substytutu braku mowy dźwiękowej
• 1983 Międzynarodowe Stowarzyszenie AAC (Toronto)
Metody komunikacji alternatywnej
• Komunikacja wspomagana-zakłada wykorzystanie zewnętrznych pomocy lub urządzeń komunikacyjnych:
 Symbole oparte na przedmiocie (System Symboli Jednoznacznych)
 PCS-Symbole Komunikacji Obrazkowej-czarno-białe lub kolorowe symbole
 Piktogramy
 Makaton (symbole)-czarno-białe symbole graficzne
 Sztuczna mowa
Metody komunikacji alternatywnej
• Komunikacja niewspomagana:
 Makaton (gesty)-znaki ikoniczne, utworzone na podstawie naturalnych gestów oraz wybranych znaków Polskiego Języka Migowego. Słownictwo Podstawowe –450 znaków, Słownictwo Dodatkowe –ok.. 7000.
Komunikacja Alternatywna
• 1988 Ośrodek Szkoleniowy Komunikacji Symbolicznej Bliss (przy ZG TPD)-Centrum Rozwoju Komunikacji,
• CMPP MEN w Warszawie,
• Centrum Metod Alternatywnych i Poradnia Konsultacyjno- Szkoleniowa (CMA) w Szczecinie,

Komunikacja Alternatywna
• 1998-Ogólnopolski program , realizowany w ramach Umbrella Project (ONZ)”Sieć instytucji pomagających dzieciom niep.-alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się”.
• 1999 –Stowarzyszenie na rzecz Propagowania Wspomagających Sposobów Porozumiewania się „Mówić bez słów”.
Dziękuję za uwagę!
.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Oligo Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin