katee
nowy
Dołączył: 08 Maj 2008
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 20:18, 13 Maj 2009 Temat postu: część wykładu z metodyki wychowania w internacie |
|
|
Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
1. Słuchaj uważnie tego, co mówi druga osoba.
2. Podczas wypowiedzi drugiej osoby staraj się zrozumieć, co dla niej znaczy, co ona przeżywa.
3. Nie wykorzystuj czasu wypowiedzi partnera do przygotowania własnej wypowiedzi.
Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
4. Mów w pierwszej osobie. Daj poznać uczciwie, że to, co mówisz, dotyczy ciebie, i pozwól innym poznać siebie.
5. Unikaj zadawania pytań do czasu, kiedy naprawdę potrzebujesz informacji albo chcesz coś wiedzieć.
6. Unikaj niedoceniania (lekceważenia) drugiej osoby lub samego siebie.
Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
7. Nie wyręczaj. Wyręczanie jest robieniem (np. mówieniem) za kogoś czegoś, co on sam może zrobić dla siebie.
8. Unikaj interpretowania. Interpretowanie ma miejsce wtedy, gdy mówisz komuś, dlaczego tak się zachowuje, co powoduje, że tak myśli, co czuje itp.
9. Nie nadużywaj słowa "czuję". Stosuj je tylko wówczas, gdy wyrażasz uczucia.
Zasady komunikowania się
/B. Jakubowska 1987 /
10. Unikaj przesadnych określeń, takich jak: "zawsze", "nigdy' "niewiarygodne", "niemożliwe".
11. Unikaj określeń obniżających pewność wypowiedzi, takich jak "może", "być może", "można by sądzić", "można by powiedzieć".
12. Reaguj na nieadekwatność wypowiedzi innych osób.
13. Bierz odpowiedzialność za to, co czujesz, myślisz i za to, jak się zachowujesz.
Błędy popełniane podczas komunikowania się / S.Hamlin, 1997/
Powtarzanie gotowych sądów.
Uogólnianie
Zwierzanie się z problemów.
Moralizowanie
Nieuwzglednianie odczuć innych
Pomniejszanie problemu
Dawanie „dobrych rad”
Błędy popełniane podczas komunikowania się / S.Hamlin, 1997/
Zabranianie
Obwinianie
Agresywne przekazy
Straszenie
Rozkazywanie
Ironia
Prowokowanie
Błędy popełniane podczas komunikowania się / S.Hamlin, 1997/
Używanie porównań
Postawa męczeńska
Słuch fonematyczny
Filtrowanie
Interpretacja
Nieuwaga
Krytycyzm
Skojarzenia
Kompetencje komunikacyjne wychowawcy
Kompetencja komunikacyjna jest definiowana jako ''zdolność do wchodzenia w interakcje i wybierania zachowań komunikacyjnych, w taki sposób, aby w spotkaniach z innymi gwarantowały one sukces w realizacji celów i były dostosowane do wymagań sytuacji” (J. Bobryk, 1995 ).
Wymiary kompetencji komunikacyjnej /J.M. Wiemann 1977 /
• a) empatia,
• b) plastyczność zachowań ludzkich,
• c) interakcyjne opanowanie, czyli umiejętność oddziaływania na innych oraz podlegania oddziaływaniu innych ludzi.
Uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej
• • posiadanie kompetencji lingwistycznej, czyli zdolności do posługiwania się językiem.
• •umiejętność posługiwania się komunikatami niewerbalnymi,
• • ustalenie relacji pomiędzy komunikatami werbalnymi a niewerbalnymi.
Uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej wychowawcy
• akceptacja wychowanków,
• autentyczność
• empatia
• wiarygodność wychowawcy,
• umiejętność aktywnego słuchania i dawania informacji zwrotnych.
Cechy dobrego słuchacza /B.Kaczmarek 2005/
Selektywność (oddzielenie przekazu od interpretacji)
Obiektywizm
Wnikliwość
Asertywność (atmosfera aprobaty)
Cechy dobrego słuchacza /B.Kaczmarek 2005/
Cierpliwy
Uważny
Dociekliwy, czyli...........................................
........................SOWA CUD!
Komunikacja Alternatywna
• Komunikacja wspomagająca i alternatywna-Augmentative and Alternative Communication (AAC)
• wspomagająca-proces wspomagania zdolności mówienia,
• Alternatywna-proces przyswajania zastępczych sposobów dla zapewnienia substytutu braku mowy dźwiękowej
• 1983 Międzynarodowe Stowarzyszenie AAC (Toronto)
Metody komunikacji alternatywnej
• Komunikacja wspomagana-zakłada wykorzystanie zewnętrznych pomocy lub urządzeń komunikacyjnych:
Symbole oparte na przedmiocie (System Symboli Jednoznacznych)
PCS-Symbole Komunikacji Obrazkowej-czarno-białe lub kolorowe symbole
Piktogramy
Makaton (symbole)-czarno-białe symbole graficzne
Sztuczna mowa
Metody komunikacji alternatywnej
• Komunikacja niewspomagana:
Makaton (gesty)-znaki ikoniczne, utworzone na podstawie naturalnych gestów oraz wybranych znaków Polskiego Języka Migowego. Słownictwo Podstawowe –450 znaków, Słownictwo Dodatkowe –ok.. 7000.
Komunikacja Alternatywna
• 1988 Ośrodek Szkoleniowy Komunikacji Symbolicznej Bliss (przy ZG TPD)-Centrum Rozwoju Komunikacji,
• CMPP MEN w Warszawie,
• Centrum Metod Alternatywnych i Poradnia Konsultacyjno- Szkoleniowa (CMA) w Szczecinie,
Komunikacja Alternatywna
• 1998-Ogólnopolski program , realizowany w ramach Umbrella Project (ONZ)”Sieć instytucji pomagających dzieciom niep.-alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się”.
• 1999 –Stowarzyszenie na rzecz Propagowania Wspomagających Sposobów Porozumiewania się „Mówić bez słów”.
Dziękuję za uwagę!
.
Post został pochwalony 0 razy
|
|