Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Neurofizjologia

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paatryszjaa
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 17:24, 26 Sty 2009    Temat postu: Neurofizjologia

Czy ktoś posiada jakieś materiały z neurofizjologii i zechciałby je udostępnic? ;> Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Pon 17:41, 26 Sty 2009    Temat postu:

ależ oczywiście Wink

tutaj ćwiczenia i wykłady:

Kod:
Ćwiczenia 1

Uszkodzenia układu nerwowego

Kategorie stanów patologicznych:
- wrodzone (etiologia): zespół downa, tętniaki, choroba Huntingtona
- nabyte: wylew (udar krwotoczny), udar mózgu (udar niedokrwienny), guzy mózgu

Następstwem udaru niedokrwiennego jest zawał mózgu.
* urazy czaszkowo-mózgowe
   - zamknięte
   - otwarte

* urazy u sportowców
   - zaburzenia myślenia
   - zaburzenia mowy

Zmiany patologiczne w tkance nerwowej:
- stany lękowe
- depresja

TIA - przejściowy atak niedokrwienny

Mózg waży około 1,5kg. Zawiera około 100bilionów neuronów. 1-10trylionów komórek glejowych. Około 100trylionów synaps. 160tys.km. włókien nerwowych. Ciało modzelowate łączy w półkule mózgowe.

Na ujęciu mózgu od strony podstawy nie widać jego części ciemieniowej.

Zasady funkcjonowania mózgu:
1.   wszechobecność - działa na stan całego organizmu
2.   jedność - wszystkie systemy nerwowe są spójne fizycznie, funkcjonalnie i potencjalnie
3.   specjalizacja - obejmuje wszystkie elementy systemu nerwowego, zarówno w okresie różnicowania się struktury, jak i funkcji
4.   integracja elementów systemu - każda część systemu nerwowego pełni jakąś funkcję, związaną z aktywnością pozostałych systemów
5.   uniwersalność - struktury pełnią analogiczne funkcje u wielu gatunków
6.   różnicowanie - zmiany funkcjonalne, a nie strukturalne
7.   neuroplastyczność - regeneracja, tworzenie nowych połączeń
8.   chemiczne kodowanie informacji


CWICZENIA 2

połączenia korowo-wzgórzowe - łączą korę mózgową z głównym elementem mózgu - wzgórzami.

Do 5 miesiąca życia mózg jest najbardziej narażony na uszkodzenia.

synoptogeneza - proces powstawania połączeń między komórkami.

Proces śmierci komórkowej:
-apoptoza
-nekroza

W pierwszych 2 tygodniach płodu zwykle czynniki teratogenne powodują śmierć.

mikrocefalia - małomózgowie

fetopatia - efekt działania czynników teratogennych działających na płód (np. promieniowanie radioaktywne)

plastyczność mózgu - możność przejmowania przez inne części mózgu tych zadań które nie mogą zostać wykonane przez odpowiedni obszar mózgu. Plastyczność maleje wraz z wiekiem, ale nie zanika.

diaschiza - szok mózgu

ekwipotencjalność mózgu - to równoważność funkcjonalności obu półkul mózgowych.

dyskalkulia - nieumiejętność liczenia, działania na liczbach


ĆWICZENIA 3

Ośrodek Broca - planuje wykonywanie czynności.

apraksja - zniesienie możliwości wykonywania ruchów dowolnych za pomocą jakichś przedmiotów

dyzartria - zaburzenia móżdżkowe mowy



ĆWICZENIA 4

Pamięć zmysłowa: wzrokowa, słuchowa, dotykowa, węchowa, smakowa.
Pamięć długotrwała, krótkotrwała.
Pamięć słuchowo-werbalna.
Pamięć proceduralna, nawyków, automatycznych czynności.
Pamięć sematyczna (pojęcia, definicje), epizodyczna (fakty, zdarzenia).
Pamięć operacyjna.
Pamięć przestrzenna.

Rejony mózgu regulujące funkcje pamięciowe:
•   hipokamp - nie magazynuje pamięci, przetwarza ją i pozwala na utrwalenie, nabywanie nowych informacji
•   kora przedczkołowa - odpowiada za pamięć operacyjną, potrzebna do planowania pewnych czynności
•   ciała suteczkowate - umieszczanie wydarzeń w czasie, ustalanie w kolejności chronologicznej
•   wzgórze, szczególnie jądra przednie wzgórza - odtwarzanie informacji z przeszłości
•   jądra podstawy - utrwalają czynności nawykowe, stereotypowe

A.R. Łuria - 3 rodzaje zaburzeń pamięci:
1.   zaburzenia planowania, strategii aktywności pamięciowej - uszkodzenie kory przedczołowej - powielanie tych samych błędów bez korekty, adynamika
2.   modalnie specyficzne zaburzenia pamięci (uszkodzenie tylnych obszarów mózgu) - problemy z uczeniem się
3.   niespecyficzne modalnie - zapominanie przeszłości







ĆWICZENIA 5

Zaburzenia językowe i mowy

Lewa półkula jest odpowiedzialna za mowę. Znajdują się tam ośrodki odpowiadające za mowę.



Główny obszar mowy:
•   wieczko ciemieniowe (dolna część okolicy zaśrodkowej) - odpowiada za podstawowe elementy językowe
•   okolica Broca (tylna część dolnego zakrętu czołowego) - słowa, sylaby, aspekt programowania, sekwencje sylab, głosek, słów w zdaniu
•   od przodu do okolicy Broca - odpowiada za treść wypowiedzi, za sens, za budowanie wypowiedzi
•   dodatkowe pole ruchowe (przyśrodkowa powierzchnia płata czołowego)
•   okolica Wernickego - tylna część głównego skrętu skroniowego - odpowiada za asrykulację fonetyczną, za dekodowanie mowy, kontrolę słuchową wypowiedzi, rozumienie mowy
•   inne struktury okolicy Wernickego - kodują ślady pamięciowo-słuchowe
•   dolne okolice ciemieniowe i styk ciemieniowo-skroniowo-potyliczny (PTO) - owpowiada za rozumienie konstrukcji logiczno-gramatycznych
•   okolice przedczołowe - odczytywanie metafor, przysłów, intencji nadawcy.

Afazja
- percepcyjna (czuciowa)
- ekspresyjna (ruchowa)

Afazja to utrata zdolności, które niegdyś się posiadało. Jest zawsze konsekwencją uszkodzenia mózgu.

Afazja ekspresyjna (ruchowa) - obajwy:
•   zaburzenia w zakresie nadawania umowy przy zachowanym rozumieniu
•   perseweracja (powtarzanie tego samego)
•   opuszczanie liter
•   nieprawidłowe łączenie elementów wypowiedzi
•   embol (sylaba, zniekształcone słowo)
•   zaburzenia pisania
•   zaburzenia czytania
•   agrafia, aleksja - utrata umiejętności pisania i czytania (całkowita)

Afazja czuciowa (percepsyjna):
•   zaburzenia rozumienia mowy, ale także i nadawania
•   zniekształcenia słów (nieprawidłowe fonetycznie)
•   mowa jest płynna, dużo mówią, ale bez sensu






































Wykład 1

TKANKA NERWOWA
komórki nerwowe - neurony
komórki tkanki łącznej - komórki glejowe

NEURONY
Pojęcie wprowadzone przez Wilhelma Waldeyera. Stanowią genetyczną, anatomiczną, troficzną i funkcjonalną jednostkę układu nerwowego (tzw. doktryna neuronalna)

Nie dzielą się. Mają zdolność do odbioru i przekazywania informacji.

Po 40 roku życia człowiek traci codziennie 100 000 neuronów.

Rodzaje neuronów:
- wg. kształtu (gwieździste, piramidowe)
- wg. liczby wypustek (jedno, wielo-biegunowe)
- wg. funkcji (ruchowe, czuciowe)
- wg. rodzaju neuroprzekaźników (cholinergiczne)
- wg. długości aksonów (typ I - długi, typ II - krótki)

Rodzaje wypustek nerwowych:
- dendryty
- aksony

SYNAPSY
Synapsa - to miejsce funkcjonalnego kontaktu komórki nerwowej z inną komórką nerwową, komórką efektora lub z innymi komórkami docelowymi
- składa się z błony presynaptycznej, szczeliny synaptycznej i błony postsynaptycznej)

Rodzaje synaps:
Podział według:
   * miejsca kontaktu (akso-somatyczna, akso-aksonalna)
   * rodzaju przekaźnika
      - chemiczne (przakźnikami są neuroprzekaźniki)
      - elektryczne (przkaźnikami są jony i mają bardzo wąską szczelinę synaptyczną)

TKANKA GLEJOWA
Jest zbudowana z elementów nieneuronalnych.
Może się dzielić, regenerować, mnożyć, szczególnie po urazach i uszkodzeniach.

Rodzaje komórek glejowych
astrocyty - uczestniczą w procesach wzrostowych, pełnią ważną rolę w procesach powstawania nowych połączeń. Biorą udział w procesie glejowym.



WYKŁAD 2

astrocyty - największe komórki glejowe
•   pełnią funkcję podporową
•   uczestniczą w metaboliźmie neuroprzekaźników
•   utrzymują odpowiednie stężenie potasu w przestrzeni międzykomórkowej
•   w uszkodzonych obszarach mózgu tworzą blizny glejowe

Oligodendrocyty - małe komórki glejowe z kilkoma wypustkami.
- wytwarzają mielinę
- przypisuje się im rolę w odżywianiu komórek nerwowych

Mikroglej - wywodzi się z monocytów, które dostają się do OUN przez naczynia krwionośne
•   jest aktywowany przez procesy zapalne i zwyrodnieniowe
•   tworzą go komórki żerne
•   spełnia funkcję makrofagów, które wykazują zdolność do migracji i fegocytozy cząstek powstałych w skutek rozpadu tkanki nerwowej
•   uczestniczą w odpowiedzi zapalnej organizmu i wydzielaniu czynników wzrostowych oraz niektórych reakcji odpornościowych

Komórki wyściółki (ependymocyty) - wyścielają kanał środkowy rdzenia oraz komory mózgu
- wytwarzają płyn mózgowo-rdzeniowy oraz tworzą zespolenia ścisłe, które odpowiadają za istnienie bariery krew-płyn mózgowo-rdzeniowy

Komórki Schwanna - wytwarzają mielinę w OUN
•   biorą udział w regeneracji i powtórnej mielinizacji uszkodzeń aksonów
•   zapewniają wsparcie odżywcze oraz działanie służące wzrostowi i naprawie neuronów obwodowych
•   są oddzielone od siebie przewężeniami Ranuiera

Komunikacja neuronów:
a) przekaźnictwo elektryczne
   - związane ze zmianami potencjału czynnościowego (EPSP) na błonie komórkowej i ze wzrostem jej przepuszczalności dla przepływu jonów oraz procesami depolaryzacji i hiperpolaryzacji, które modyfikują poziom wzbudzenia neuronu.
   - powstanie EPSP wymaga sumowania bodźców (czasowego i przestrzennego), aż zostanie osiągnięty efekt progowy umożliwiający depolaryzację.

b) przekaźnictwo chemiczne
   - zachodzi w synapsach traktowanych jako miejsce kontaktu jednej komórki nerwowej z innym neuronem

SYSTEM NORADRENERGICZNY
•   główny układ regulacji aktywności mózgu
•   neurony adrenergiczne znajdują się w moście i rdzeniu przedłużonym i docierają do rdzenia kręgowego, struktur limbicznych, wzgórza i nowej kory
•   noradrenalina, adrenalina, norepinefryna wpływają na ogólną aktywność OUN
•   norandreanalina odpowiada za przebieg aktywności fizycznej, zapewniającej adaptację do warunków zewnętrznych
•   NA blokuje odczuwanie bólu
•   zmniejszanie aktywności NA związane jest z depresją, a wzrost z zespołem maniakalnym
•   NA odgrywa rolę w chorobach związanych z lękiem i paniką
•   reguluje procesy snu i czuwania
•   reguluje procesy koncentracji uwagi
•   reguluje procesy uczenia się i pamięci

SYSTEM SEROTONINERGICZNY
•   układ regulacji nastroju
•   centrum neuronów produkujących serotoninę znajduje się w jądrach szwu, a ich włókna docierają do rdzenia kręgowego, podwzgórza, prążkowia, wzgórza, hipokampa i kory nowej
•   moduluje aktywność wielu obszarów mózgu

- procesy czuwania
- odbiór informacji czuciowych
- emocje i wyższe czynności nerwowe
- popęd seksualny
- procesy ruchowe
- regulacja procesów hormonalnych
- depresja i bezsenność - niskie stężenie
- stan pobudzenia maniakalnego - wysokie stężenie

- choroby przebiegające z natręctwami myślowymi
- schizofrenia

UKŁAD DOPAMINERGICZNY (DA
- układ nagrody
- główne drogi wychodzą ze śródmózgowia i idą do struktur limbicznych oraz kory przedczołowej, kory obręczy i kory śródwęchowej

*procesy ruchowe (koordynacja)
*układ nagrody (uzależnienia)
*procesy motywacyjne
*procesy hormonalne
*udział w procesach termoregulacji
*ubytek neuronów dopaminergicznych istoty czarnej powoduje chorobą Parkinsona
*nadmiar DA może mieć istotne znaczenie w powstawaniu objawów schizofrenii

UKŁAD GABA-ERGICZNY
- główny układ hamujący
- neurony Gabaergiczne są bardzo rozproszone (rdzeń kręgowy, pień mózgu, móżdżek, wzgórze, prążkowie, kora)

*dzięki projekcjom GABA możliwa jest kontrola i uświadamianie informacji o emocjach, nastrojach, stanach wegetatywnych
*brak GABA w korze może wywołać epilepsję
*w chorobie Huntingtona występuje obniżenie GABA w prążkowiu i istocie czarnej
*wzrost przekaźnictwa GABA następuje w przy stosowaniu wielu leków przeciwpadaczkowych

UKŁAD GLUTAMINERGICZNY
- główny układ pobudzający
- największe zagęszczenie w korze nowej, hipokampie, prążkowiu, móżdżku i rdzeniu kręgowym

*kwas glutaminowy kontroluje ruchy dowolne, ma udział w plastyczności zachowania i pamięci, reguluje układ nagrody i uczestniczy w procesie uzależniania
*nadmiar ma działanie neurotoksyczne (prowadzi do śmierci komórek)

UKŁAD CHOLINERGICZNY
- układ regulujący funkcje pamięci i uwagi
- trzy obszary neuronów cholinergicznych
   a) jądra mostu
   b) jądro podstawy Magneuta
   c) przegroda

*aktywność ruchowa
*emocje
*procesy snu i czuwania
*procesy uczenia się, pamięci i uwagi
*choroba alzheimera
*choroba parkinsona
*choroba huntingtona

BUDOWA UKŁADU NERWOWEGO
*ośrodkowy układ nerwowy: mózgowie i rdzeń
*obwodowy układ nerwowy:
   - somatyczny (nerwy przekazujące informacje z narządów zmysłu do ośrodkowego układu nerwowego i z OUN do mięśni i gruczołów)
   - atonomiczny: współczuły i przywspółczuły (steruje pracą serca i innych narządów wewnętrznych)



PODZIAŁ MÓZGOWIA
1. podział anatomiczno-ontogenetyczny
   - kresomózgowie
   - międzymózgowie
   - śródmózgowie
   - most
   - rdzeń przedłużony
   - móżdżek

2. podział fizjologiczno-kliniczny
   - mózg (kresomózgowie: półkule mózgu, węchomózgowie, jądra podstawy)
   - pień mózgu (międzymózgowie, śródmózgowie, most, rdzeń przedłużony)
   - móżdżek

3. podział czynnościowy
   - kora mózgu
   - ośrodki podkorowe (jądra podstawy, międzymózgowie, pień mózgu)


A. RDZEŃ PRZEDŁUŻONY
•   kontroluje istotne dla życia odruchy
•   znajdują się w nim jądra neuronów czaszkowych
•   nerwy czaszkowe przewodzą sygnały czuciowe z obszarów głowy i sterują mięśniami głowy, włókna niektórych nerwów czaszkowych dochodzą także do narządów wewnętrznych
•   uszkodzenie często prowadzi do zgonu; niebezpieczne są również duże dawki opiatów, które hamują aktywność rdzenia przedłużonego



WYKŁAD 3

MOST
•   wiele włókien nerwowych przechodzi w tym miejscu z jednej na drugą stronę ciała stąd nazwa „most”
•   zawiera ją dra kilku nerwów czaszkowych
•   przez rdzeń przedłużony i most przebiega twór siatkowy, którego część zstępująca steruje ośrodkami ruchowymi w rdzeniu kręgowym, zaś wstępująca zapewnia pobudzenie wielu obszarów kory mózgu, odpowiada za procesy uwagi i stan czuwania

ŚRÓDMÓZGOWIE
•   składa się z pokrywy, nakrywki i korzeni mózgu
•   zawiera jądra dwóch nerwów czaszkowych
•   przez śródmózgowie przebiega okołośrodkowy twór siatkowaty, które uszkodzenie wywołuje śpiączkę
•   ważną strukturą jest istota czarna - skupisko neuronów dopaminergicznych. Jej zanik wywołuje m.in. choroby Parkinsona

MIĘDZYMÓZGOWIE
•   najważniejsze struktury to: wzgórze i podwzgórze
•   specyficzne jądra wzgórza odbierają informacje określonego typu i przekazują do określonej okolicy kory (otrzymują też z tych okolic korowych informacje zwrotne)
•   podwzgórze wpływa na czynność endokrynną przysadki, reguluje czynności popędowe

MÓZG ( KRESOMÓZGOWIE )
•   w skład wchodzą: półkule mózgu, węchomózgowie, jądra podstawy
•   półkule mózgu okrywa istota szara, złożona z 6 warstw komórek
•   półkule mózgu oddzielone są szczeliną podłużną, zaś połączone przez dwie wiązki włókien nerwowych: spoidło wielkie (ciało modzelowate) i spoidło przednie, dzięki tórym zachodzi komunikacja między neuronami obydwu półkul.

JADRA PODSTAWY
•   grupa struktur podkorowych położonych bocznie w stosunku do wzgórza, do których zalicza się: jądro ogoniaste, skorupę, gałkę bladą, ciałko migdałowate, przedmurze
•   jądra podstawy regulują ruchy automatyczne będąc podłożem dla ruchów dowolnych
•   uczestniczą w regulacji funkcji emocjonalnych
•   odgrywają istotną rolę w pamięci proceduralnej (podstawowe opanowanie nawyków ruchowych)

UKŁAD LIMBICZNY
•   zwany też układem emocjonalno-motywacyjnym
•   Papez (1937) - tak zwany „krąg Papeza” - opisał stale powtarzającą się część systemu, którą uznał za biologiczne podłoże ekspresji emocjonalnej i kontroli emocji: hipokamp -> sklepienie -> ciała suteczkowate -> wzgórze -> kora obręczy -> hipokamp
•   obejmuje
- układ himpokampa (hipokamp, zakręt hipokampa, zakręt zębaty, strzępek)
- ciało migdałowate
- zakręt obręczy
- do układu limbicznego zalicza się też część wyspy, powierzchnię oczodołową, jądra wzgórza i podwzgórza

•   Rola układu limbicznego:
- regulacja pobudzenia emocjonalnego
- udział w procesach zapamiętywania nowych informacji, różnicowanie bodźców nowych od starych i uczenie się (hipokamp)
- ocena wartości bodźców dla zachowania homeostazy oraz wytwarzanie motywacji odpowiedniej do działania

KORA MÓZGU
•   dzieli się na płaty: czołowy, ciemieniowy, skroniowy, potyliczny (także wyspa)
•   płaty podzielone są bruzdami na zakręty

Kora półkul mózgowych ma 6 warstw komórek:
I - drobinowa
II - ziarnista zewnętrzna
III - piramidowa zewnętrzna
IV - ziarnista wewnętrzna
V - piramidowa wewnętrzna
VI - komórek różnokształtnych

płat potyliczny - odbiór i przetwarzanie informacji wzrokowych

płat skroniowy - analiza i przetwarzanie bodźców słuchowych oraz rozumienie mowy, w jednej półkuli (w większości lewa)

płat ciemieniowy - zarządza głównymi funkcjami czuciowymi i percepcją dotykową, orientacją przestrzenną

płat czołowy - funkcje motoryczne, integrująca funkcje psychiczne



a tutaj opracowane zagadnienia (w formie ściągi - wystarczy dac małą czcionkę i odpowiednio ustawić) Wink

Kod:
wszechobecność - działa na stan całego org jedność - wszystkie systemy nerwowe są spójne fizycznie, funkcjonalnie i potencjalnie specjalizacja - obejmuje wszystkie elementy sys nerwowego, zarówno w okresie różnicowania się struktury, jak i funkcji integracja elementów systemu - każda część systemu nerwowego pełni jakąś funkcję, związaną z aktywnością pozostałych syst uniwersalność - struktury pełnią analogiczne funkcje u wielu gatunków różnicowanie - zmiany funkcjonalne, a nie strukturalne neuroplastyczność - regeneracja, tworzenie nowych połączeń chemiczne kodowanie informacji     TKANKA NERWOWA komórki nerwowe – neurony _  komórki tkanki łącznej - komórki glejowe _ Tkanka nerwowa jest najwyżej zorganizowaną tkanką człowieka, szczególnie wrażliwą na brak tlenu. Odbiera, przekazuje i reaguje na impulsy środowiska, jak np. dotyk, temperatura czy światło. Przewodzi ona impulsy z neuronu do efektorów, od receptorów, przetwarza impulsy w adekwatne odpowiedzi, przewodzi impulsy z neuronu do innego neuronu, wytwarza substancje przekaźnikowe. NEURONY  Pojęcie wprowadzone przez Wilhelma Waldeyera. Stanowią genetyczną, anatomiczną, troficzną i funkcjonalną jedn uk nerwowego (tzw. doktryna neuronalna) Nie dzielą się. Mają zdolność do odbioru i przekazywania informacji. Funkcje: stale rejestrują się, analizują info o stanie wewn org jak i zewn stanie otoczenia, przez co przygotowują org do adekwatnej reakcji. Do neuronów należy również koordynacja aktywności intelektualnej, świadomości, podświadomości, aktywności ruchowej czy też czynności gruczołów dokrewnych. Rodzaje neuronów:- wg. kształtu (gwieździste, piramidowe) - wg. liczby wypustek (jedno, wielo-biegunowe) - wg. funkcji (ruchowe, czuciowe) - wg. rodzaju neuroprzekaźników (cholinergiczne) - wg. długości aksonów (typ I - długi, typ II - krótki) TKANKA GLEJOWA Jest zbudowana z elementów nieneuronalnych. Może się dzielić, regenerować, mnożyć, szczególnie po urazach i uszkodzeniach.
Rodzaje komórek glejowych: astrocyty – największe komórki glejowe, uczestniczą w procesach wzrostowych, pełnią ważną rolę w procesach powstawania nowych połączeń. Biorą udział w procesie glejowym. Oligodendrocyty - małe komórki glejowe z kilkoma wypustkami formują osłonki mielinowe w centralnym układzie nerwowym. Mikroglej - wywodzi się z monocytów, które dostają się do OUN przez naczynia krwionośne, jest aktywowany przez procesy zapalne i zwyrodnieniowe, tworzą go komórki żerne, uczestniczą w odpowiedzi zapalnej organizmu i wydzielaniu czynników wzrostowych oraz niektórych reakcji odpornościowych ependymocyty - wyścielają kanał środkowy rdzenia oraz komory mózgu, wytwarzają płyn mózgowo-rdzeniowy oraz tworzą zespolenia ścisłe, które odpowiadają za istnienie bariery krew-płyn mózgowo-rdzeniowy Komórki Schwanna - wytwarzają mielinę w OUN, biorą udział w regeneracji i powtórnej mielinizacji uszkodzeń aksonów, zapewniają wsparcie odżywcze oraz działanie służące wzrostowi i naprawie neuronów obwodowych, są oddzielone od siebie przewężeniami Ranuiera Funkcje:
W skrócie: Izolują, podpierają i odżywiają neurony. Synapsa - to miejsce funkcjonalnego kontaktu komórki nerwowej z inną komórką nerwową, komórką efektora lub z innymi komórkami docelowymi
- składa się z błony presynaptycznej, szczeliny synaptycznej i błony postsynaptycznej) Rodzaje synaps:Podział według: * miejsca kontaktu (akso-somatyczna, akso-aksonalna) * rodzaju przekaźnika- chemiczne (przakźnikami są neuroprzekaźniki) -elektryczne (przkaźnikami są jony i mają bardzo wąską szczelinę synaptyczną) Połączenia synaptyczne: nerwowo-nerwowe — połączenie między dwiema komórkami nerwowymi; nerwowo-mięśniowe — połączenie między komórką nerwową i mięśniową; nerwowo-gruczołowe — połączenie między komórką nerwową i gruczołową; SYSTEM NORADRENERGICZNY -główny układ regulacji aktywności mózgu --neurony adrenergiczne znajdują się w moście i rdzeniu przedłużonym i docierają do rdzenia kręgowego, struktur limbicznych, wzgórza i nowej kory --noradrenalina, adrenalina, norepinefryna wpływają na ogólną aktywność OUN --norandreanalina odpowiada za przebieg aktywności fizycznej, zapewniającej adaptację do warunków zewnętrznych-- NA blokuje odczuwanie bólu --zmniejszanie aktywności NA związane jest z depresją, a wzrost z zespołem maniakalnym --NA odgrywa rolę w chorobach związanych z lękiem i paniką --reguluje procesy snu i czuwania --reguluje procesy koncentracji uwagi --reguluje procesy uczenia się i pamięci SYSTEM SEROTONINERGICZNY ---układ regulacji nastroju ---centrum neuronów produkujących serotoninę znajduje się w jądrach szwu, a ich włókna docierają do rdzenia kręgowego, podwzgórza, prążkowia, wzgórza, hipokampa i kory nowej ---moduluje aktywność wielu obszarów mózgu - procesy czuwania - odbiór informacji czuciowych - emocje i wyższe czynności nerwowe - popęd seksualny - procesy ruchowe - regulacja procesów hormonalnych - depresja i bezsenność - niskie stężenie - stan pobudzenia maniakalnego - wysokie stężenie - choroby przebiegające z natręctwami myślowymi – schizofrenia UKŁAD DOPAMINERGICZNY (DA) - układ nagrody - główne drogi wychodzą ze śródmózgowia i idą do struktur limbicznych oraz kory przedczołowej, kory obręczy i kory śródwęchowej *procesy ruchowe (koordynacja) *układ nagrody (uzależnienia) *procesy motywacyjne *procesy hormonalne *udział w procesach termoregulacji *ubytek neuronów dopaminergicznych istoty czarnej powoduje chorobą Parkinsona *nadmiar DA może mieć istotne znaczenie w powstawaniu objawów schizofrenii UKŁAD CHOLINERGICZNY - układ regulujący funkcje pamięci i uwagi - trzy obszary neuronów cholinergicznych a) jądra mostu b) jądro podstawy Magneuta c) przegroda *aktywność ruchowa *emocje *procesy snu i czuwania *procesy uczenia się, pamięci i uwagi *choroba alzheimera *choroba parkinsona *choroba huntingtona BUDOWA UKŁADU NERWOWEGO *ośrodkowy układ nerwowy: mózgowie i rdzeń *obwodowy układ nerwowy:- somatyczny (nerwy przekazujące informacje z narządów zmysłu do ośrodkowego układu nerwowego i z OUN do mięśni i gruczołów) - atonomiczny: współczuły i przywspółczuły (steruje pracą serca i innych narządów wewnętrznych) PODZIAŁ MÓZGOWIA 1. podział anatomiczno-ontogenetyczny – kresomózgowie – międzymózgowie – śródmózgowie – most - rdzeń przedłużony – móżdżek 2. podział fizjologiczno-kliniczny - mózg (kresomózgowie: półkule mózgu, węchomózgowie, jądra podstawy) - pień mózgu (międzymózgowie, śródmózgowie, most, rdzeń przedłużony) – móżdżek Pień mózgu:
A.   RDZEŃ PRZEDŁUŻONY
- kontroluje istotne dla życia odruchy
- znajdują się w nim jądra neuronów czaszkowych
- nerwy czaszkowe przewodzą sygnały czuciowe z obszarów głowy i sterują mięśniami głowy, włókna niektórych nerwów czaszkowych dochodzą także do narządów wewnętrznych
- uszkodzenie często prowadzi do zgonu; niebezpieczne są również duże dawki opiatów, które hamują aktywność rdzenia przedłużonego
B.   MOST
- wiele włókien nerwowych przechodzi w tym miejscu z jednej na drugą stronę ciała stąd nazwa „most”
- zawiera ją dra kilku nerwów czaszkowych
- przez rdzeń przedłużony i most przebiega twór siatkowy, którego część zstępująca steruje ośrodkami ruchowymi w rdzeniu kręgowym, zaś wstępująca zapewnia pobudzenie wielu obszarów kory mózgu, odpowiada za procesy uwagi i stan czuwania
C.   ŚRÓDMÓZGOWIE
- składa się z pokrywy, nakrywki i korzeni mózgu
- zawiera jądra dwóch nerwów czaszkowych
- przez śródmózgowie przebiega okołośrodkowy twór siatkowaty, które uszkodzenie wywołuje śpiączkę
- ważną strukturą jest istota czarna - skupisko neuronów dopaminergicznych. Jej zanik wywołuje m.in. choroby Parkinsona
D.   MIĘDZYMÓZGOWIE
- najważniejsze struktury to: wzgórze i podwzgórze
- specyficzne jądra wzgórza odbierają informacje określonego typu i przekazują do określonej okolicy kory (otrzymują też z tych okolic korowych informacje zwrotne)
- podwzgórze wpływa na czynność endokrynną przysadki, reguluje czynności popędowe
JADRA PODSTAWY- jądra podstawy regulują ruchy automatyczne będąc podłożem dla ruchów dowolnych - uczestniczą w regulacji funkcji emocjonalnych - odgrywają istotną rolę w pamięci proceduralnej (podstawowe opanowanie nawyków ruchowych) UKŁAD LIMBICZNY - zwany też układem emocjonalno-motywacyjnym - Papez (1937) - tak zwany „krąg Papeza” - opisał stale powtarzającą się część systemu, którą uznał za biologiczne podłoże ekspresji emocjonalnej i kontroli emocji: hipokamp -> sklepienie -> ciała suteczkowate -> wzgórze -> kora obręczy -> hipokamp __ obejmuje:- układ himpokampa (hipokamp, zakręt hipokampa, zakręt zębaty, strzępek) - ciało migdałowate - zakręt obręczy - do układu limbicznego zalicza się też część wyspy, powierzchnię oczodołową, jądra wzgórza i podwzgórza Rola układu limbicznego:- regulacja pobudzenia emocjonalnego - udział w procesach zapamiętywania nowych informacji, różnicowanie bodźców nowych od starych i uczenie się (hipokamp) - ocena wartości bodźców dla zachowania homeostazy oraz wytwarzanie motywacji odpowiedniej do działania KORA MÓZGU - dzieli się na płaty: czołowy, ciemieniowy, skroniowy, potyliczny (także wyspa) - płaty podzielone są bruzdami na zakręty Kora półkul mózgowych ma 6 warstw komórek: I – drobinowa II - ziarnista zewnętrzna III - piramidowa zewnętrzna IV - ziarnista wewnętrzna V - piramidowa wewnętrzna VI - komórek różnokształtnych płat potyliczny - odbiór i przetwarzanie informacji wzrokowych płat skroniowy - analiza i przetwarzanie bodźców słuchowych oraz rozumienie mowy, w jednej półkuli (w większości lewa) płat ciemieniowy - zarządza głównymi funkcjami czuciowymi i percepcją dotykową, orientacją przestrzenną płat czołowy - funkcje motoryczne, integrująca funkcje psychiczne przyczyny patologii Uszkodzenia układu nerwowego Kategorie stanów patologicznych:- wrodzone (etiologia): zespół downa, tętniaki, choroba Huntingtona - nabyte: wylew (udar krwotoczny), udar mózgu (udar niedokrwienny), guzy mózgu Następstwem udaru niedokrwiennego jest zawał mózgu. * urazy czaszkowo-mózgowe - zamknięte - otwarte * urazy u sportowców- zaburzenia myślenia - zaburzenia mowy Zmiany patologiczne w tkance nerwowej: - stany lękowe – depresja rozwój uk. nerw w ontogenezie___proliferacja - mnożenie się komórek synoptogeneza - proces powstawania połączeń między komórkami organogeneza - tworzenie się i rozwój narządów w trakcie rozwoju zarodkowego i larwalnego apoptoza, nekroza - proces śmierci komórkowej fetopatia - efekt działania czynników teratogennych działających na płód (np. promieniowanie radioaktywne) plastyczność mózgu - możność przejmowania przez inne części mózgu tych zadań które nie mogą zostać wykonane przez odpowiedni obszar mózgu. Plastyczność maleje wraz z wiekiem, ale nie zanika. diaschiza - szok mózgu ekwipotencjalność mózgu - to równoważność funkcjonalności obu półkul mózgowych. dyskalkulia - nieumiejętność liczenia, działania na liczbach___ Do 5 miesiąca życia mózg jest najbardziej narażony na uszkodzenia.__Pamięć zmysłowa: wzrokowa, słuchowa, dotykowa, węchowa, smakowa. Pamięć długotrwała, krótkotrwała. Pamięć słuchowo-werbalna. Pamięć proceduralna, nawyków, automatycznych czynności. Pamięć sematyczna (pojęcia, definicje), epizodyczna (fakty, zdarzenia). Pamięć operacyjna. Pamięć przestrzenna. Rejony mózgu regulujące funkcje pamięciowe: - hipokamp - nie magazynuje pamięci, przetwarza ją i pozwala na utrwalenie, nabywanie nowych informacji - kora przedczkołowa - odpowiada za pamięć operacyjną, potrzebna do planowania pewnych czynności - ciała suteczkowate - umieszczanie wydarzeń w czasie, ustalanie w kolejności chronologicznej - wzgórze, szczególnie jądra przednie wzgórza - odtwarzanie informacji z przeszłości - jądra podstawy - utrwalają czynności nawykowe, stereotypowe Zaburzenia językowe i mowy Lewa półkula jest odpowiedzialna za mowę. Znajdują się tam ośrodki odpowiadające za mowę. Główny obszar mowy: wieczko ciemieniowe (dolna część okolicy zaśrodkowej) - odpowiada za podstawowe elementy językowe okolica Broca (tylna część dolnego zakrętu czołowego) - słowa, sylaby, aspekt programowania, sekwencje sylab, głosek, słów w zdaniu od przodu do okolicy Broca - odpowiada za treść wypowiedzi, za sens, za budowanie wypowiedzi dodatkowe pole ruchowe (przyśrodkowa powierzchnia płata czołowego) __okolica Wernickego - tylna część głównego skrętu skroniowego - odpowiada za asrykulację fonetyczną, za dekodowanie mowy, kontrolę słuchową wypowiedzi, rozumienie mowy inne struktury okolicy Wernickego - kodują ślady pamięciowo-słuchowe dolne okolice ciemieniowe i styk ciemieniowo-skroniowo-potyliczny (PTO) - owpowiada za rozumienie konstrukcji logiczno-gramatycznych okolice przedczołowe - odczytywanie metafor, przysłów, intencji nadawcy. __Afazja - percepcyjna (czuciowa) - ekspresyjna (ruchowa)__Afazja to utrata zdolności, które niegdyś się posiadało. Jest zawsze konsekwencją uszkodzenia mózgu.___Afazja ekspresyjna (ruchowa) - obajwy: *zaburzenia w zakresie nadawania umowy przy zachowanym *rozumieniu *perseweracja (powtarzanie tego samego) *opuszczanie liter *nieprawidłowe łączenie elementów *wypowiedzi *embol (sylaba, zniekształcone słowo) *zaburzenia pisania *zaburzenia czytania *agrafia, aleksja - utrata umiejętności pisania i czytania (całkowita)___Afazja czuciowa (percepsyjna):*zaburzenia rozumienia mowy, ale także i nadawania *zniekształcenia słów (nieprawidłowe fonetycznie) *mowa jest płynna, dużo mówią, ale bez sensu


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paatryszjaa
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 18:00, 26 Sty 2009    Temat postu:

mowil Ci juz ktos ze jestes cudowny ?;D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Danonek
nowy



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: PiP ;))

PostWysłany: Pon 18:03, 26 Sty 2009    Temat postu:

hehehe bezz kitu cudowny oraz najcudowniejszy:DVery HappyVery Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Pon 18:08, 26 Sty 2009    Temat postu:

ajj... ;P

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aguska
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:42, 26 Sty 2009    Temat postu:

Ja go uwielbiam. Jejuuu masz normalnie piwo u mnie za to:)
To co dziewczynki naumiane juz naneuro jestesmy:P


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paatryszjaa
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 19:53, 26 Sty 2009    Temat postu:

Sebaa a pamietasz co bylo w tamtym roku , jakiego typu pytania?? dalo sie sciagac?? u nas ma byc test wyboru ok 20pytan z wykladow i 20 z cwiczen.. ??????

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Pon 19:57, 26 Sty 2009    Temat postu:

no to u nas było podobnie Wink
generalnie była to jedna z lepszych współprac grupowych na tych studiach.. pamiętam, że pytałem krzycząc kogoś o 3 ławki przede mną, jaka jest odpowiedź w którymś tam pytaniu, także luz.. ; )

a z kim macie w ogóle neuro?

co do piwka, chętnie się napiję Smile najlepiej jak umówimy się wszyscy razem, poznam Was wszystkie od razu ;P. po co się na drobne rozdrabniać ;P.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paatryszjaa
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 20:00, 26 Sty 2009    Temat postu:

z dr Aneta Borkowska i z pawlem krukowem cwiczenia ;D Pan jest cool ;D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Pon 20:06, 26 Sty 2009    Temat postu:

my mieliśmy z Borkowską wykłady i ćwiczenia z Daniluk, ale jako, że Borkowska się pokrywa, to myślę, że będzie podobnie luźno co u nas Wink

powodzenia życzę (:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paatryszjaa
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 20:07, 26 Sty 2009    Temat postu:

uu mam nadzieje ze tak bedzie , bo nic nie umiem i z tego co wiem to niktsie nie uczy , wszyscy na szczescie licza.. noo tzn na sciagi ;D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aguska
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:08, 26 Sty 2009    Temat postu:

Ej no to luzz. Jeszcze raz dzieki za te opracowania. A co do piwka ja jestem za a nawet przeciw:) Patrycja jak my jutro z ta socjologia z wykładami stoimy. Wiadomo cos?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paatryszjaa
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 20:15, 26 Sty 2009    Temat postu:

ja nic nie wiem i podejrzewam ze nawet nie zaliczylam cwiczen , jutro ponioc wyniki, ciezko bedzie..

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aguska
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:56, 26 Sty 2009    Temat postu:

Ja jeszcze z pytaniem. Seba wy na auli pisaliscie całym rokiem czy jakoś was dzielili?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 22:22, 26 Sty 2009    Temat postu:

Nie jestem Sebą, ale udziele odpowiedzi - na auli, całym rokiem:D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aguska
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:31, 26 Sty 2009    Temat postu:

OOO no to fajnie. Dzięki za odpowiedz:) Pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin