Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wykłady :D
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Nauczyciel wychowawca....
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Śro 17:48, 12 Mar 2008    Temat postu:

ktos chodzi ale to pewnie nieliczni;D zeby nie odczelila takiego numeru, ze : "pani nie widzialam to zaliczenia nie bedzie".wtopa by byla

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mery
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 01 Gru 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Śro 19:50, 12 Mar 2008    Temat postu:

nom bez kitu może jednak w końcu sie wybrać

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Śro 20:27, 12 Mar 2008    Temat postu:

co piatek sobie wmawiam ze pojde;/ moze tym razem? eh;]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mery
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 01 Gru 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Śro 20:59, 12 Mar 2008    Temat postu:

bez kitu // ja jeszcze w pon. rano walcze z budzikiem ale to juz inny wyklad Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Śro 21:36, 12 Mar 2008    Temat postu:

budzik, budzikiem. gorzej wytrzymać ten natłok trupów w autobusie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Czw 7:40, 13 Mar 2008    Temat postu:

ja np chodzę na wykłady co jednak nie jest równoznaczne z tym że posiadam owe notatki, chodzę ale tylko słucham i w dodatku nie jej Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Pon 9:58, 24 Mar 2008    Temat postu:

mam coś dla Was... Smile


Zjazd pedagogiczny

1. Przemiany po roku '89 niosły obietnicę demokratyzacji, dawały nadzieję na przekształcenie polskiej szkoły w obszar publiczny. Oczekiwano szkoły z nauczycielami nastawionymi na twórcze zmagania z wymogami współczesności. Przed oświatą stoi zadanie aby współdziałały ze sobą wszystkie podmioty ( nauczyciel, rodzice i uczniowie).

DYREKTYWA
*treści i formy kształcenia szkolnego mogą stanowić zagrożenie dla nabywania kompetencji intelektualnych i obywatelskich
*obserwuje się zwrot ku schematom praktyk edukacyjnych związanych z akcentowaniem ilościowych standardów nabywania wiedzy, nauki pamięciowej, marginalizacji roli doświadczenia, rozwiązywania problemów w toku kształcenia
*szkoła staje sie miejscem wpajania faktów, nauczania schematów, wpajania kanonów; prowadzi to do sytuacji, w której autentyczny wysiłek myślenia i dojrzewania do własnej interpretacji rzeczywistości są uznawane za zagrożenie dla szkoły.

- Rezultatem hamowania rozwoju intelektualnego uczniów staje się ich nieporadność intelektualna, brak postaw kreatywnych, dogmatyzm myślenia oraz konformizm wobec narzucanych prawd i ich głosicieli.
- Niedostatek dojrzałości etycznej młodego pokolenia, która rozumiana jako zdolność dokonywania wyborów etycznych łączy się z dojrzałością intelektualną.
-Uczeń, w którym skutecznie zahamowano potrzebę myślenia i rozumienia jest potencjalnie dobrym poddanym, pozbawionym sprzeciwu na narzucanie schematów, staje się jednostką pasywną.
- Szkoła stanowi narzędzie odtwarzania nierówności społecznej
- Dzieci i młodzież pochodzący z niższego statusu społ-ekonomicznego stają się ofiarami selekcji egzaminacyjnej.
- Negatywne konsekwencje oddziaływań szkoły na uczniów są skutecznie mistyfikowane za sprawą wskaźników skolaryzacji.
-Narastająca biurokratyzacja oświaty sprzyja pozorowaniu pracy pedagogicznej, odartej z jej osobistej refleksji nauczycieli, eksponowaniu działań rozmijających się z sensem kształcenia, wyobcowaniu nauczyciela od istoty pracy twórczej.

PODSUMOWANIE
1. Zaburzone relacje nauczyciel- uczeń
2.Tendencje do ilościowego nauczania i bezkrytycznego ustosunkowania sie do niego
3.Nauczyciel i jego postawa pedagogiczna.


Kompetencje nauczyciela- wychowawcy w zmieniającej się rzeczywistości oświatowej.

Kompetencja- sprawność, umiejętność.
Miano kompetencje pedagogiczne można zamiennie używać z terminem postawy pedagogicznej( stosunek do kogoś lub czegoś).

POSTAWA PEDAGOGICZNA WG Stefana Nowaka
Postawą danego człowieka wobec pewnego przedmiotu nazywamy ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania danego przedmiotu i emocjonalnego na niego reagowania oraz towarzyszące tym dyspozycjom względnie trwałe przekonania o naturze i właściwościach tego przedmiotu a także sposoby zachowania sie wobec niego.

WNIOSKI Z DEFINICJI
Na postawę składają się 3 komponenty( składniki0
-emocjonalny
-poznawczy
-behawioralny

Emocjonalny- nasze uczucia, wrażliwość wewnętrzna, poziom empatii: są to te cechy osobowości, które decydują o jakości relacji nauczyciel- uczeń, o tym kim jest nauczyciel jako człowiek.
Poznawczy-wiedza ( nauczycielska, pedagogiczna, psychologiczna, specjalistyczna, humanistyczna szeroka wiedza na temat człowieka)nauczyciel powinien być eurydytą( mieć szeroka wiedzę)
Behawioralny -konkretne zachowanie nauczycieli, wychowawców.

Te trzy komponenty świadczą o kompetencji zawodowej nauczyciela- wychowawcy.

Kompetencje pedagogiczne będą się rozstrzygać w następujących relacjach
-nauczyciel-uczeń
-nauczyciel-rodzic
-nauczyciel-nauczyciel
-nauczyciel-społeczność lokalna
-nauczyciel- własna rodzina
-nauczyciel- kadra kierownicza
-nauczyciel- organizacje samorządowe, społeczne, związki zawodowe
Najważniejszą wartością w nauczycielstwie jest człowieczeństwo.


Obecnie wyróżniamy jeszcze następujące grupy kompetencji zawodowych( wg. Strytowskiego)

-merytoryczne (kompetencje rzeczowe)
Wg. autora oznaczają one znajomość przez nauczyciela treści nauczanego przedmiotu, bloku przedmiotowego, tzw ścieżki edukacyjnej. Kompetencje te zdobywa nauczyciel w trakcie studiów a także przez ustawiczne samokształcenie się .
-psychologiczno-pedagogiczne
Wiedza dająca nauczycielowi wiedzę teoretyczną do jego działalności dydaktyczno- wychowawczej
-diagnostyczne
Związane z poznawaniem uczniów i ich środowisk społeczno-wychowawczych. głównie rodziny i grup rówieśniczych; wymaga to od nauczyciela znajomości podstawowych metod i technik badawczych oraz umiejętności analizy i interpretacji otrzymanych wyników badań.
-w dziedzinie planowania i projektowania
Planowanie zajęć szkolnych długofalowych(np. projektowanie nauczania danego przedmiotu tzw. rozkład danego materiału) i doraźnych(projektowanie lekcji co wiąże sie z nabyciem przez nauczyciela umiejętności pisania scenariuszy lekcji, konspektów) a także projektowanie programu: wychowawczego, testów i innych narzędzi do mierzenia osiągnięć uczniów, narzędzi poznawania uczniów, planów doskonalenia zawodowego.
-dydaktyczno-metodyczne
Wiedza na temat istoty zasad metod realizacji procesu kształcenia.
-komunikacyjne
Wiedza na temat procesu komunikowania a także umiejętność efektywnego nadawania i odbierania komunikatów.
-medialne i techniczne
Organizowanie przez nauczyciela warsztatu pracy, co oznacza jego znajomość zasobów medialnych, związanych z nauczanym przedmiotem oraz możliwości ich zastosowania; umiejętność obsługi np. komputera i internetu. doskonalenie swoich umiejętności.
-związane z kontrolą i oceną osiągnięć uczniów oraz jakościowym pomiarem pracy szkoły
Nauczyciel w tej dziedzinie potrafi dobrać lub wytworzyć narzędzia rewalidacji, zastosować je i zinterpretować. Następnie zbudować procedury oceniania osiągnięć uczniów wyrażone w stopniach szkolnych, przedstawić wyniki uczniom, rodzicom i nauczycielom.
-projektowania i ocena programu oraz podręczników szkolnych
-autoedukacyjne( autokreacyjne) związane z rozwojem zawodowym


Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wyodrębnił sześć aktualnych kompetencji zawodowych nauczyciela-wychowawcy:
-prakseologiczne
Ujawnia się w skutecznym diagnozowaniu, programowaniu, planowaniu i organizowaniu działań pedagogicznych oraz kontrolowaniu i ocenie efektów procesu edukacyjnego.
-komunikacyjne
Wyrażają się w poprawności i skuteczności operowania językiem w sytuacjach edukacyjnych.
-współdziałania
Polegają na skuteczności zachowań prospołecznych i na sprawnościach działań integracyjnych.
-kreatywne
wyrażają się poprzez innowacyjne i nieszablonowe działania.
-informatyczne
Sprawne korzystanie z nowoczesnych źródeł informacji.
-moralne
Zdolność do pogłębionej refleksji moralnej przy ocenie dowolnego czynu etycznego.


MEN podało następujące grupy kompetencji nauczycielskich:
1. dydaktyczne
2.wychowawcze i społeczne( związane z umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów i zdolności do współpracy w różnych relacjach międzyludzkich)
3.kreatywne (zdolność do samokształcenia do innowacyjności, niestandardowości działań, z mobilnością i elastycznością działania)
4.prakseologiczne
5. komunikacyjne( skuteczność zachowań werbalnych i pozawerbalnych w sytuacjach wychowawczych)
6. informacyjno-medialne( umiejętność korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz ich stosowania w nauczaniu)

T. Oleńska-Pawlak proponuje nam następujące grupy kompetencji nauczycielskich :
- nauczyciel otwarty i komunikatywny
- potrafi radzić sobie w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych
- otwarty na wiedzę
-potrafi rozwiązywać profesjonalnie problemy dziecka niepełnosprawnego( oraz zdrowego) i jego rodziny
-niekonformistyczny



W podejściu do współczesnych kompetencji nauczycielskich wyróżnia się trzy ich paradygmaty:
1. nauczycielu poznaj samego siebie
2. nauczycielu zrozum samego siebie
3. nauczycielu buduj samego siebie
Ad.1.
Poznaj samego siebie, pragnienia, obawy, możliwości, ograniczenia, po to abyś mógł właściwie kierować swoim życiem. Proces ciągłego samopoznania, samodoskonalenia i samokształcenia chroni nauczyciela przed szybkim wypaleniem zawodowym i przed rutyna zawodową. We współczesnym systemie kształcenia nie wymaga się osobowego rozwoju nauczyciela. Istnieją następujące tu zagrożenia :
a) infantylizacja
b) technokratyzacja
Do tych dwóch zagrożeń zaliczamy :
-ucieczkę od dojrzałego i refleksyjnego studiowania
-dominację środków audiowizualnych zachęcającą do wysiłku intelektualnego związanego z czytaniem literatury naukowej
-dążenia do pozyskiwania gotowych przepisów edukacyjnych
Ad. 2.
Zrozumieć siebie, zrozumieć drugiego człowieka, jego zachowania i przeżycia, warunkiem tego jest uznanie drugiego człowieka jako osoby. Osobowy "ja" nauczyciela stanowi szczególną humanistyczną wartość, kompetencje merytoryczne oraz sprawność działania "nie czynią" jednak nauczyciela; techniczność bezosobowego podłoża staje się antywartością w wychowaniu. Zrozum samego siebie to również problem dojrzewania do zawodu, zarówno w teorii jak i w praktyce; chodzi tu o zagadnienie "terminowania w zawodzie". Spotkanie z drogim człowiekiem wymaga, aby nauczyciel był człowiekiem umiejącym słuchać, a nie tylko umiał wsłuchiwać się w siebie.
Ad.3.
Aby dużo dać, trzeba dożo mieć.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez aniołeczek;) dnia Pon 10:10, 24 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Pon 10:14, 24 Mar 2008    Temat postu:

zdobyłam i daję Smile
bez podziału co i kiedy było ale mniejsza o to Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Pon 11:57, 24 Mar 2008    Temat postu:

może się przydać, dziękóweczka :].

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mery
OLIGOfrenopedagog



Dołączył: 01 Gru 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 12:19, 24 Mar 2008    Temat postu:

bardzo fajnie Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GRECKY
Administrator



Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik/Lublin

PostWysłany: Wto 15:16, 25 Mar 2008    Temat postu:

Kochana jesteś Smile Normalnie ANIOłECZEK Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Wto 20:34, 25 Mar 2008    Temat postu:

mów mi jeszcze...Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GRECKY
Administrator



Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik/Lublin

PostWysłany: Wto 22:30, 25 Mar 2008    Temat postu:

Mówię Smile

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Pon 17:46, 14 Kwi 2008    Temat postu:

Czy sprawdzana byla moze obecnosc na ostatnim piątkowym wykladzie? Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Pon 18:58, 14 Kwi 2008    Temat postu:

nie byla:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Śro 14:39, 16 Kwi 2008    Temat postu:

i nie będzie ;].

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Śro 17:41, 16 Kwi 2008    Temat postu:

będzie tylko zaliczenie ;[

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agatka
stały bywalec



Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 220
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Niemce city;)

PostWysłany: Nie 9:34, 11 Maj 2008    Temat postu:

zaliczenie bedzie lajcik, bo ze swoimi notatkami ^^ Very Happy.
no ale lista poszła na ostatnim wykladzie (9.05.08 );]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Nie 11:22, 11 Maj 2008    Temat postu:

no to fajnie... a beda z tego jakies konsekwencje??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agatka
stały bywalec



Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 220
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Niemce city;)

PostWysłany: Nie 12:36, 11 Maj 2008    Temat postu:

no co Ty.. u niej konsekwencje ? Wink.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Nauczyciel wychowawca.... Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 3 z 4

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin