Autor Wiadomość
GRECKY
PostWysłany: Wto 9:21, 04 Mar 2008    Temat postu:

Wow Very Happy
seba
PostWysłany: Pon 23:11, 03 Mar 2008    Temat postu:

i będzie zerówka ;]
Andzia
PostWysłany: Pon 21:37, 03 Mar 2008    Temat postu:

pani doktor wspominała też, że teraz będziemy mieli wykłady co tydzień. I skończymy je wcześniej tj. w kwietniu Smile
aniołeczek;)
PostWysłany: Pon 15:20, 03 Mar 2008    Temat postu:

a proszę bardzo
bierzcie i czerpcie z tego wszyscy Very Happy
Patrycja
PostWysłany: Pon 14:34, 03 Mar 2008    Temat postu:

o jeju Kasiu dziękuję za Twe notatki Razz
hatifnat
PostWysłany: Pon 14:15, 03 Mar 2008    Temat postu:

dziekuje;D
aniołeczek;)
PostWysłany: Pon 13:19, 03 Mar 2008    Temat postu:

co prawda Sebą nie jestem ale wykład daję Very Happy

PODSTAWOWE POJĘCIA

Pojęcie ROZWOJU ( definicja ogólna)
Rozwój to wszelki długotrwały proces kierunkowych zmian, w którym można wyróżnić prawidłowo po sobie następujące etapy przemian, wykazujące obiektywnie stwierdzalne różnicowanie się danego obiektu pod określonym względem.
CECHY
-długotrwałość
-ukierunkowanie
-etapowość
- różnicowanie


ROZWÓJ PSYCHICZNY
-to całokształt zmian rozwojowych człowieka prowadzący do coraz lepszych form regulacji jego stosunków z otoczeniem ( M. Przetacznikowa)
-nie jest monolitycznym procesem zmian wyłącznie progresywnych (P. Baltes)


ZMIANA
-różnica w stanie jednostki lub w organizacji jej struktury pojawiająca się z upływem czasu Z=f(cz) zmiana jest funkcją czasu
RODZAJE ZMIAN ROZWOJOWYCH
*kryterium występowania :
-Filogenetyczne- dotyczą różnic w przejawach psychiki obserwowanych w ewolucji od najprostrzych do najbardziej złożonych
- Antropogenetyczne- przemiany jakie dokonały się i dokonują w historii rozwoju gatunku ludzkiego
-Ontogenetyczne- indywidualna historia życiowa człowieka jako jednostki od poczęcia do narodzin

*kryterium zakresu zmian
-Uniwersalne-powszechnie występujące w rozwoju każdego człowieka w określonym wieku
- Wspólne- odnoszące się do określonej grupy jednostek o podobnych doświadczeniach, podobnym wieku i czasie historycznym ( kohorta- grupa pokoleniowa)
-Indywidualne- zmiany o charakterze unikatowym, specyficzne dla danej jednostki

* kryterium natury zmian
-Ilościowe- wzrost zakresu i sprawności procesów psychicznych
- Jakościowe- zmiany funkcjonowania i charakteru czynności psychicznych
- Ciągłe- narastanie i kumulowanie wzdłuż kontinuum
- Skokowe- przeobrażanie, metamorfoza


ZEGAR BIOLOGICZNY
-wyznacza tempo wzrostu organizmu, kolejność kształtowania różnych sprawności, czas ich powstawania oraz jakość powiązań między nimi, tempo i rytm dojrzewania
-wpływa także na osiąganie funkcjonalnej dojrzałości CUN
-osoby w tym samym wieku osiągają podobny poziom sprawności w danym obszarze
-działanie zegara biologicznego leży u podstaw zmian uniwersalnych

ZEGAR SPOŁECZNY
-wyznacza jakim oczekiwaniom społecznym podlegamy w kolejnych okresach naszego życia
- wyznacza jakim oczekiwaniom podlegają osoby w tym samym wieku, należące do różnych społeczności lokalnych, kulturowych. żyjących w różnym czasie historycznym
-osoby podlegające tym samym oczekiwaniom społecznym, uczestniczące w podobnych wydarzeniach społecznych i podejmujące zbliżone zadania stają się do siebie podobne
- działanie to leży u podłoża zmian wspólnych lub pokoleniowych


TEMPO ROZWOJU
- szybkość z jaką dokonują się zmiany w ontogenezie człowieka
- charakteryzując rozwój ze względu na tempo mówimy o rozwoju zgodnym z wiekiem życia albo o globalnym zahamowaniu lub przyśpieszeniu rozwoju jednostki

RYTM ROZWOJU
- stopień regularności zachodzenia różnorodnych zmian w tym samym czasie
- charakteryzując rozwój ze względu na rytm mówimy o rozwoju harmonijnym, równomiernym bądź : nieharmonijnym, nierównomiernym, heterochronicznym


GŁÓWNE MECHANIZMY ZMIAN ROZWOJOWYCH
RÓŻNICOWANIE SIĘ I INTEGRACJA
- rozwój psychiczny człowieka jest równocześnie różnicowaniem się i scalaniem
np. w toku rozwoju jednostka przechodzi od globalnej aktywności organizmu ( noworodek) do wytworzenia wielu różnorodnych i wyspecjalizowanych czynności motorycznych i psychicznych
[-chwyty-manipulacja-praksja
-wyrazy- zdania- mowa kontekstowa]
-różnorodne czynności elementarne różnych sfer zostają skoordynowane i scalone w coraz bardziej złożone schematy
[ pisanie- przejaw koordynacji słuchowo-ruchowo- wzrokowej]
- skoordynowane zespoły czynności z różnych sfer pozwalają na coraz lepsze przystosowanie się i działanie jednostki w środowisku.
-różnorodne doświadczenie w zakresie kontaktów interpersonalnych, wytwarzanie się różnorodnych schematów zachowań adekwatnych do sytuacji, przystosowanie i dojrzałość społeczna.

INTERIORYZACJA
-uwewnętrznienie czynności
-przechodzenie od czynności ruchowych, motorycznych, wykonywanych na przedmiotach do czynności umysłowych zachodzących 'w głowie'
[-głośne zliczanie elementów z równoczesnym dotykaniem ich palcem
-liczenie ich 'po cichu' z równoczesnym patrzeniem na konkretne elementy
-wykonywanie działań liczbowych w oparciu o pojęcia liczbowe]
-uwewnętrznianie wiedzy o świecie
*interioryzacja obiektywna- tworzenie obrazu świata w umyśle
*interioryzacja subiektywna- interpretacja subiektywna nowych zdarzeń, zależna od doświadczeń indywidualnych jednostki
GRECKY
PostWysłany: Pon 12:19, 03 Mar 2008    Temat postu:

! wykład już jest a 2 Sebek ma wrzucić Very Happy
Ogryzek
PostWysłany: Pon 12:17, 03 Mar 2008    Temat postu:

dołączam sie do próśb Kasi, bo cięzko mi było sie podnieść z łóżka... Laughing
heroina
PostWysłany: Pon 10:41, 03 Mar 2008    Temat postu: 2 wykład

Będę niezmiernie wdzięczna, jeśli ktoś wstawi 2 wykład z rozwojowej-kolejny raz zaspałam:D

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group