Autor Wiadomość
NATALISZONEK
PostWysłany: Pią 11:12, 23 Maj 2008    Temat postu:

Kumpel nie ma worda więc był problem dlatego rzucam linka do pobrania i tam znajdziecie wykłady od 3-7 ostatniego wykładu (16.05.2008) niestety nie posiadam. Powodzenia w przepisywaniu

link:
http://s009.wyslijto.pl/index.php?file_id=68654203029803025651
Judytka
PostWysłany: Wto 11:22, 20 Maj 2008    Temat postu:

Przepisz Natalka, przepisz Smile

Jasna qrwa, na ch*j komukolwiek te bzdury, czy jebana rasa po prostu nie może dac zaliczenia ot tak? :[
NATALISZONEK
PostWysłany: Nie 17:34, 18 Maj 2008    Temat postu:

Reszte jak bedziecie chcieli, dajcie znac-przepisze w wolnej chwili, dzis mi sie wiecej nie chcialo... Razz
NATALISZONEK
PostWysłany: Nie 17:33, 18 Maj 2008    Temat postu:

NAUCZYCIEL/ WYCHOWAWCA W ZMIENIAJĄCEJ SIĘ RZECZYWISTOŚCI OŚWIATOWEJ...

WYKŁAD 1
15.02 2008

Zjazd pedagogiczny (KUL)
Poglądy:
Przemiany po 1989r niosły obietnicę demokratyzacji życia zbiorowości, przekształcenia polskiej edukacji w obszar wspierania rozwoju uczniów jako krytycznych, społecznie myślących, zaangażowanych; przekształcenie polskiej szkoły w sferę publiczną. Oczekiwano szkoły, w której oddana zostanie profesjonalnie wolność kształcenia. Oczekiwano szkoły z nauczycielami nastawionymi na twórcze zmaganie się z wyzwaniami współczesności. Przed oświatą stoi zadanie, aby współdziałały ze sobą wszystkie podmioty: nauczyciele, rodzice, uczniowie.

Dyrektywa: treści i formy kształcenia szkolnego mogą stanowić zagrożenie dla nabywania kompetencji intelektualnych i obywatelskich.

Obserwuje się zwrot ku schematom praktyk edukacyjnych z akcentowaniem ilościowych standardów nabywania wiedzy, nauki pamięciowej, marginalizacji roli doświadczenia i rozwiązywania problemów w toku kształcenia. Szkoła staje się miejscem wpajania faktów nauczania, schematów, nauczania kanonów. Prowadzi to do sytuacji, w której autentyczny wysiłek myślenia, poszukiwania rozwiązań i dojrzewania do własnych interpretacji rzeczywistości są poczytywane jako zagrożenie dla funkcjonowania szkoły.

Rezultatem hamowania rozwoju intelektualnego uczniów staje się ich wyuczona bezradność intelektualna, nieporadność w nowych sytuacjach, brak postaw kreatywnych, dogmatyzm myślenia, konformizm wobec narzucanych praw i ich głosicieli. Dalszą konsekwencją jest niedostatek dojrzałości etycznej młodego pokolenia, która rozumiana jako zdolność dokonywania wyborów etycznych łączy się ze zdolnością intelektualną.

Uczeń, w którym skutecznie zahamowano potrzebę myślenia i rozumienia jest potencjalnie „ dobrym poddanym” pozbawionym odporności na przemoc instytucjonalnych autorytetów. Staje się jednostką pasywną, niezdolną do postaw sprzeciwu.

Szkoła stanowi narzędzi do odtwarzania nierówności społecznych
Dzieci i młodzież z niższych warstw społecznych (niższy status ekonomiczny, społeczny) stają się ofiarami selekcji egzaminacyjnych (szkoły średnie-matura, szkoły wyższe, w szczególności studia zaoczne-opłaty )

Negatywne konsekwencje oddziaływań szkoły na rozwój uczniów są skutecznie mistyfikowane za sprawą wskaźnika skolaryzacji ( 80% wykształcenie średnie, 40 % wyższe)

Narastająca biurokracja oświaty sprzyja pozorowaniu pracy pedagogicznej, nasilaniu fasadowości relacji wychowawczych, wyobcowaniu nauczyciela od istoty pracy twórczej.

Reflekcje:
1. Zaburzone są relacje nauczyciel-uczeń
2. Tendencje do „ilościowego nauczania”, zapamiętywania dużej treści, bezkrytycznego ustosunkowania się
3. Nauczyciel i jego postawa pedagogiczna ( twórcza postawa)

KOMPETENCJE NAUCZYCIELA/ WYCHOWAWCY W ZMIENIAJĄCEJ SIĘ RZECZYWISTOŚCI OŚWIATOWEJ

KOMPETENCJA-sprawność, umiejętność w danej dziedzinie.
„Kompetencje pedagogiczne” można zamiennie używać z terminem POSTAWA PEDAGOGICZNA.

POSTAWA- stosunek do czegoś/ kogoś

Definicja wg Stefana Nowaka:
*Postawą danego człowieka wobec pewnego przedmiotu nazywamy ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania danego przedmiotu i emocjonalnego na niego reagowaniu oraz towarzyszące tym dyspozycjom względnie trwałe przekonania o maturze i właściowościach tego przedmiotu oraz sposoby zachowywania się wobec niego*

Na postawę składają się 3 składniki ( komponenty):
1. emocjonalny
2. poznawczy
3. behawioralny

EMOCJONALNY: nasze uczucia., wrażliwość wewnętrzna, pewien poziom empatii.
Te cechy osobowościowe decydują o jakości relacji nauczyciel-uczeń, kim jest nauczyciel jako człowiek. Są to predyspozycje wyniesione z domu rodzinnego.

POZNAWCZY: wiedza nauczycielska, pedagogiczna, ogólnopedagogiczna, specjalistyczna, szeroka wiesza humanistyczna i przekonania ( są nadrzędne nad wiedzą, nabywamy je w trakcie naszej pracy)

BEHAWIORALNY: chodzi o konkretne zachowania wychowawcy, działania pedagogiczne, żeby działać muszą być spełnione 2 pierwsze komponenty: emocjonalny i poznawczy. Aby móc pracować z dzieckiem, musi być wrażliwość i wiedza.

Te 3 składniki decydują o KOMPTENCJACH ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Kompetencje pedagogiczne rozstrzygać się będą w następujących układach:
1.nauczyciel-uczeń
2.nauczyciel-rodzic
3.nauczyciel-nauczyciel
4. nauczyciel-społeczność lokalna, środowisko, w którym żyje
5. nauczyciel- własna rodzina
6. nauczyciel- kadra kierownicza
7. nauczyciel- organizacje samorządowe/ związki zawodowe
NATALISZONEK
PostWysłany: Nie 17:31, 18 Maj 2008    Temat postu:

WYKŁAD 2
22.02 2008

Nauczyciel pracuje swoją wiedzą, umiejętnością, ale również swoją całą osobowością. Najważniejszą wartością pracy nauczycielskiej jest jego człowieczeństwo / M. Grzegorzewska/.

Wyróżniamy obecnie następujące grupy kompetencji zawodowych nauczyciela ( wg Strykowskiego):

1.KOMPETENCJE MERYTORYCZNE ( rzeczowe)
Oznacząją one znajomość przez nauczyciela treści nauczanego przedmiotu ( boku przedmiotowego) tzn ścieżki edukacyjnej. Kompetencje te zdobywa nauczyciel w trakcie studiów, a także przez ustawiczne samokształcenie ( uczenie ciągłe, przez całe życie)
*wiedza teoretyczna
* znajomość praktyki
„Nauczyciel, który nie lubi swojej pracy, zamęczy uczniów i siebie” ( Z. Sękowska)

2. KOMPETENCJE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
Chodzi tu o wiedzę dającą nauczycielowi podstawę teoretyczną do jego działalności dydaktyczno-wychowawczej.

3. KOMPETENCJE DIAGNOSTYCZNE
Związane z poznawaniem uczniów i ich środowiska społeczno-wychowawczego, głównie rodziny i grup rówieśnicznych. Wymaga to od nauczyciela znajomości podstawowych metod i technik badawczych oraz umiejętności analizy i interpretacji otrzymanych wyników badań.

4. KOMPETENCJE W DZIEDZINIE PLANOWANIA I PROJEKTOWANIA
Kompetencje te dotyczą szczególnie planowania zajęć szkolnych długofalowych, np. projektowania nauczania danego przedmiotu, tzw. rozkład materiału i doraźnych projektów lekcji, scenariuszy, co wiąże się ze zdobyciem przez nauczyciela umiejętności pisania scenariuszy lekcji, czyli tzw. Konspektów, a także projektowaniem programu wychowawczego szkoły, testów i innych narzędzi do mierzenia osiągnięć uczniów, narzędzi poznawania uczniów, planów doskonalenia zawodowego itp

5. KOMPETENCJE DYDAKTYCZNO-METODTYCZNE
Chodzi o wiedzę na temat istoty, zasad i metod realizacji procesu kształcenia.

6. KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE
Rozumiane jako wiedza na temat procesu komunikowania, a także umiejętność efektywnego nadawania i odbierania komunikatów.

7. KOMPETENCJE MEDIALNE I TECHNICZNE
Dotyczą organizowania przez nauczyciela warsztatu pracy, co oznacza jego znajomość zasobów medialnych związanych z nauczanym przedmiotem oraz możliwości ich zastosowania w procesie edukacji. Umiejętności obsługi urządzeń medialnych, w tym komputera i internetu, motywację do ciągłego doskonalenia się w tym zakresie.
aniołeczek;)
PostWysłany: Nie 10:59, 18 Maj 2008    Temat postu:

nie wiem dokładnie ile ich było ale ja kiedyś wrzuciłam 1 i 2 bodajże ale bez podziału....
a do Ciebie Karolinko się zgłoszę jeśli można Smile
seba
PostWysłany: Nie 10:18, 18 Maj 2008    Temat postu:

a ma ktoś ten drugi? [; bo ja od Agatki mam wszystkie za wyjątkiem drugiego właśnie.
karolinkieee
PostWysłany: Nie 9:09, 18 Maj 2008    Temat postu:

a ile ich było? bo chyba ja mam wszystkie:P ale nie jestem pewna
aniołeczek;)
PostWysłany: Nie 7:56, 18 Maj 2008    Temat postu:

chciałam zapytać czy ktoś ma wszystkie wykłady począwszy od drugiego? proszę o kontakt będę bardzo wdzięczna Smile
agatka
PostWysłany: Nie 12:36, 11 Maj 2008    Temat postu:

no co Ty.. u niej konsekwencje ? Wink.
hatifnat
PostWysłany: Nie 11:22, 11 Maj 2008    Temat postu:

no to fajnie... a beda z tego jakies konsekwencje??
agatka
PostWysłany: Nie 9:34, 11 Maj 2008    Temat postu:

zaliczenie bedzie lajcik, bo ze swoimi notatkami ^^ Very Happy.
no ale lista poszła na ostatnim wykladzie (9.05.08 );]
aniołeczek;)
PostWysłany: Śro 17:41, 16 Kwi 2008    Temat postu:

będzie tylko zaliczenie ;[
seba
PostWysłany: Śro 14:39, 16 Kwi 2008    Temat postu:

i nie będzie ;].
hatifnat
PostWysłany: Pon 18:58, 14 Kwi 2008    Temat postu:

nie byla:)
Magda
PostWysłany: Pon 17:46, 14 Kwi 2008    Temat postu:

Czy sprawdzana byla moze obecnosc na ostatnim piątkowym wykladzie? Very Happy
GRECKY
PostWysłany: Wto 22:30, 25 Mar 2008    Temat postu:

Mówię Smile
aniołeczek;)
PostWysłany: Wto 20:34, 25 Mar 2008    Temat postu:

mów mi jeszcze...Very Happy
GRECKY
PostWysłany: Wto 15:16, 25 Mar 2008    Temat postu:

Kochana jesteś Smile Normalnie ANIOłECZEK Very Happy
Mery
PostWysłany: Pon 12:19, 24 Mar 2008    Temat postu:

bardzo fajnie Very Happy

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group