Autor Wiadomość
Patrycja
PostWysłany: Pon 17:33, 18 Lut 2008    Temat postu:

nic jak na razie
braga
PostWysłany: Pon 17:19, 18 Lut 2008    Temat postu:

a mowila cos o konsultacjach?
seba
PostWysłany: Pon 15:33, 18 Lut 2008    Temat postu:

póki co wykład jest co drugi tydzień (czyli w przyszłym tygodniu święty spokój), odnośnie list nic nie mówiła, czyli obecność ma zapewne w dupie.
karolinkieee
PostWysłany: Pon 15:27, 18 Lut 2008    Temat postu:

chyba musimy sie dogadac i jej powiedziec Razz
mazak
PostWysłany: Pon 15:21, 18 Lut 2008    Temat postu:

a kiedy będzie wiadomo?
karolinkieee
PostWysłany: Pon 15:17, 18 Lut 2008    Temat postu:

oj nie!! ja chce co dwa ;(
Patrycja
PostWysłany: Pon 14:57, 18 Lut 2008    Temat postu:

nic takiego nie mówiła, a wykład jest co dwa tygodnie, być może uda się go zrobić co tydzień
mazak
PostWysłany: Pon 14:54, 18 Lut 2008    Temat postu:

no to skoro byłeś, to jeszcze poprosimy o odpowiedzi na pytania. mnie interesuje przede wszystkich czy prowadząca przewiduje listy obecności i czy jest to wykład cotygodniowy?
Mery
PostWysłany: Pon 14:04, 18 Lut 2008    Temat postu:

ooo...kochany jestes, widze ze ty wygrałeś wojne z budzikiem Razz
aniołeczek;)
PostWysłany: Pon 12:17, 18 Lut 2008    Temat postu:

będę pamiętała...Razz
GRECKY
PostWysłany: Pon 12:14, 18 Lut 2008    Temat postu:

Ogromniaste dzięki Very Happy
seba
PostWysłany: Pon 12:10, 18 Lut 2008    Temat postu:

obecny byłem, ale później na angielskim usnąłem Smile

a jeśli chodzi o pomoc - zawsze do usług Wink
aniołeczek;)
PostWysłany: Pon 12:08, 18 Lut 2008    Temat postu:

jak zwykle służysz pomocą...Smile
milusi jesteś Sebuś Smile
lu.
PostWysłany: Pon 12:06, 18 Lut 2008    Temat postu:

.dzięki wielkie! i gratuluję obecności Very Happy
seba
PostWysłany: Pon 12:02, 18 Lut 2008    Temat postu:

proszę Was bardzo, znajcie moje zajebiście dobre serducho Wink





Wykład 1 – 18.02.08

Działy psychologii rozwoju:
• Filogenetyczna – bada pochodzenie i rozwój procesów psychicznych w całym świecie zewnętrznym. Śledzi rozwój psychiki od jej najprostszych przejawów do świadomości człowieka
• Ontogenetyczna – zajmuje się rozwojem osobniczym, czyli rozwojem człowieka jako jednostki

Stadia rozwoju psychiki w ujęciu filogenetycznym:
- elementarna (pająk, ryba)
- psychologia percepcyjna (pies)
- inteligencja (małpy człekokształtne)
- świadomość (człowiek)



Początki psychologii rozwoju człowieka:

PSYCHOLOGIA ŚWIATOWA
- B. Perez – „Psychologia dziecka. Trzy pierwsze lata życia” – 1878
- Stanley Hall – Pierwsze wykłady z psychologii rozwoju dziecka – Boston 1882
- William Preyer – „Dusza dziecka. Spostrzeżenia nad umysłowym rozwojem człowieka w pierwszych latach życia” – 1882
- Alfred Binet – Pierwsze testy do badania inteligencji dzieci – 1905
- Wiliam i Clara Stern – „Psychologia wczesnego dzieciństwa” – 1914

PSYCHOLOGIA POLSKA
- Jan Władysław Dawid – „Program postrzeżeń psychologiczno-wychowawczych nad dzieckiem od urodzenia do 20 roku życia” – 1887
- Aniela Szycówna – „Rozwój pojęciowy dziecka w okresie 6-12 lat. Badania nad dziećmi” oraz „Jak badać umysł dziecka” (o zadaniach i metodach psych. dziecka) – 1901
- Józefa Joteyko – Pierwsze czasopismo zajmujące się psychologią rozwojową i wychowawczą: „Polskie Archiwum Psychologii” – 1926


Psychologia rozwojowa w XX wieku:
- tradycyjna psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży

świat:
• Edward Clapere’de
• Arnold Gesell
• Lewis Tarman
• Zygmund Freud
• Karol i Charlotte Buhler
• Lew Wygotski

polska:
• Stefan Baley („Psychologia wieku dojrzewania”, „Zarys psychologii w związku z rozwojem psychiki dziecka”)
• Stefan Szuman („Sztuka dziecka”, „Geneza przedmiotu”)
• Maria Żebrowska („Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”)


Możliwości rozwojowe człowieka dorosłego:
• podejście tradycyjne
„Wyłączywszy sprawy własnego zawodu jedynymi ideami, które w praktyce ludzie posiadają są te, które nabyli przed 25 rokiem życia. Nie mogą oni nauczyć się niczego nowego (...)” William James

• podejście współczesne
„Rozwój człowieka dorosłego jest możliwością, a nie koniecznością” Zbigniew Pietrasiński (1990)

„Przekonanie o nieuchronnym starzeniu się inteligencji u człowieka dorosłego wynika przede wszystkim z niedoskonałości pomiaru możliwości poznawczych ludzi dorosłych (...)” Janusz Trempała (2000)



Współczesne warunki społeczno-historyczne stanowiące tendencję korzystną dla rozwoju ludzi dorosłych:
• ogólny wzrost wykształcenia (ważny element w systemie wartości ludzi dorosłych)
• wzrost automatyzacji w zakładach pracy (człowiek wykonuje zadania wymagające zaangażowania myślenia)
• dostępność szkół, instytucji oświatowych, kulturalnych, ułatwiających rozwijanie zainteresowań


Nowy nurt w psychologii rozwojowej – lata 70-te XX wieku
• prekursorzy Live-span Developmentel Psychology

Gisela Laburvie-vief
(wzrost i regres to elementy każdej restrukturyzacji występujące we wszystkich okresach życia. Rozwój ludzi dorosłych dokonuje się mimo występujących zmian uwsteczniających)

Paul Baltes
(rozwój nie jest monolitem wyłącznie progresywnych lecz pewnym cyklem zmian, w tym również regresywnych, występujących w każdym punkcie ontogenezy)



Przedstawiciele psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia:
• Psychologia światowa:
- Robert Havigurst
- Daniel Lewinson
- Erik Erikson
- Helen Bee

• Psychologia polska:
-Zbigniew Pietrasiński
-Maria Tyszkowa
-Maria Przetacznik-Gierowska
-Janusz Trempała
-Anna Brzezińska



Współczesna periodyzacja rozwoju człowieka w cyklu życia:

Dzieciństwo:
• okres prenatalny (od poczęcia do narodzin)
• okres wczesnego dzieciństwa (od narodzin do 3rż)
o podokres wieku niemowlęcego (0-1rż)
o podokres wieku poniemowlęcego (2-3rż)
• okres średniego dzieciństwa – wiek przedszkolny (od 4-6rż)
• okres późnego dzieciństwa – młodszy wiek szkolny (7-12rż)

Adolescencja:
• podokres wczesnej adolescencji – wiek dorastania (od 12-15rż)
• podokres późniejszej adolescencji – wiek młodzieńczy (od 16-23rż)

Dorosłość:
• okres wczesnej dorosłości (od 20-23 – 35-40rż)
• okres średniej dorosłości – wiek średni (35-40 – 55-60rż)
• okres późnej dorosłości – wiek starzenia się (od 55-60rż i później)


Działy psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia:
- prenatalne
- dziecka
- dojrzewania
- człowieka dorosłego
- starzenia się

Zadania psychologii rozwoju człowieka:
• poznawcze – zrozumienia i wyjaśnienie rozwoju psychicznego
• praktyczne – stworzenie podstaw do:
o prognozowania rozwoju
o planowania różnych form interwencji w przebiegu rozwoju
o organizowania procesu nauczania i wychowania
o organizowania środowiska wychowawczego
GRECKY
PostWysłany: Pon 11:52, 18 Lut 2008    Temat postu:

Ja też dopiero wstałem :[ Budzik nie miał szans Smile Najgorsze jest to że nie poszedłem na niemiecki, który mam jeszcze nie zaliczony Sad
hatifnat
PostWysłany: Pon 11:39, 18 Lut 2008    Temat postu:

i ja , wlasnie wstalam;D i dobrze mi z tym;) nastepnym razem pasowaloby sie zmobilizowac jakos i pojsc na ten wyklad..
Mery
PostWysłany: Pon 11:04, 18 Lut 2008    Temat postu:

ja tez przegrałam Lu, nie jesteś sama Razz
lu.
PostWysłany: Pon 10:43, 18 Lut 2008    Temat postu: 1. wykład

.czy tylko ja przegrałam walkę z budzikiem i się nie pofatygowałam na wykład? watpię Very Happy
ale mógłby ktoś z obecnych skrobnąc mniej więcej o czym 'dyskutowaliscie' i czy np kobieta ma zamiar robic na wykłądach listy, itp itd...

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group