www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna
->
Pedagogika Specjalna
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Pedagodzy Specjalni
----------------
Ogólne
Godziny rektorskie
Poszukiwane materiały
o wszystkim
----------------
HYDE PARK
imprezy
II Stopień II rok
----------------
Ogólne
Tyflo
Oligo
Reso
II stopień I rok
----------------
ogólne
III rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
II rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
I rok
----------------
ogólne
co było a nie jest....
----------------
Historia myśli pedagogicznej
Psychologia rozwoju
Edukacja Zdrowotna
Dydaktyka
Pedagogika Specjalna
Psychologia kliniczna
Teoria wychowania
Metodyka wychowania przedszkolnego
Nauczyciel wychowawca....
Emisja głosu
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
seba
Wysłany: Pią 20:28, 04 Kwi 2008
Temat postu:
a, to ja nie wiem ocb, bo my mamy odrabiać dopiero w poniedziałek. na szczęście ja mam usprawiedliwioną nieobecność, więc bez przypału
aniołeczek;)
Wysłany: Pią 18:04, 04 Kwi 2008
Temat postu:
nie.... mówię o ćwiczeniach które były odrabiane w środę już na zaś
katowała bardzo i puszczała nam folie z których nikt nie mógł czegokolwiek przepisać bo tempo było zastraszające
seba
Wysłany: Pią 16:54, 04 Kwi 2008
Temat postu:
a to mówisz o tych ćwiczeniach co to tak na nich podobno pytała Was ostro (: ?
aniołeczek;)
Wysłany: Pią 16:41, 04 Kwi 2008
Temat postu:
to była forma zajęć trudna do określenia
jednakże wcale takie wesołe to nie było ;/
seba
Wysłany: Czw 11:55, 03 Kwi 2008
Temat postu:
ćwiczeniach, czy wykładzie
?
swoją drogą, ma ktoś wykład z klinicznej, ten wczorajszy oczywiście?
aniołeczek;)
Wysłany: Śro 19:39, 02 Kwi 2008
Temat postu:
dzięki prezesie :)szkoda że Cię nie było z tym aparatem na ćwiczeniach z rozwojówki :/
prezes
Wysłany: Śro 17:40, 02 Kwi 2008
Temat postu: 4 wykład
http://www.sendspace.com/file/tay2ei
Metoda Marii Montessori
System wychowawczy Marii Montessori, zwany także Metodą Montessori powstał na początku XX wieku na fali krytyki herbartowskiej "szkoły tradycyjnej", Opracowana przez Montessori koncepcja wychowania była wynikiem wielostronnych studiów teoretycznych (z zakresu medycyny, filozofii, psychologii eksperymentalnej) oraz wieloletniej praktyki lekarskiej autorki.
Maria Montessori pracowała w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego. Podstawy opracowanej specjalnej metody nauczania, przedstawiła na Kongresie Lekarzy w Turynie w 1898 roku.
Ważne elementy metody Marii Montessori to:
zindywidualizowane wychowanie i nauczanie
wychowanie do samodzielności wolność dziecka
postępowanie nauczyciela, praca z rodzicami
przygotowane otoczenie
Zindywidualizowane wychowanie i nauczanie
Każde dziecko ma swoją indywidualną
linię rozwoju, co oznacza, że nie musi w
tym samym czasie nabywać takich
samych sprawności jak rówieśnicy.
W tym celu rezygnuje się z porównywania
osiągnięć między dziećmi.
Nie ocenia się dziecka za pomocą stopnia, lecz poznaje się go poprzez obserwację, rozmowy z rodzicami, badania testowe. Dla każdego dziecka przygotowany jest specjalny program stymulacji, który realizuje się poprzez różne formy organizacyjne (praca na materiale, zabawy swobodne, lekcje nazw, lekcje rozwojowe itp.).
Wychowanie do samodzielności ("Pomóż mi zrobić to samemu")
Dziecko poznaje swoje możliwości i ograniczenia, bierze na miarę swojego wieku odpowiedzialność za siebie i swoją aktywność.
Pomocą w realizacji tego celu są lekcje z zakresu praktycznego życia (ubieranie się, sprzątanie pomieszczeń, higiena osobista, właściwe zagospodarowanie przestrzeni oraz czasowy rozkład zajęć w grupie).
Wolność dziecka
Aby dziecko mogło odczuwać wolność, powinno najpierw poznać jej granice i nauczyć się korzystać ze swego prawa do wolności w taki sposób, aby nie ograniczać jej innym osobom. Ma prawo wyboru materiału do zabawy i nauki oraz miejsca i czasu w jakim podejmuje aktywność.
Umożliwia mu to samodzielne rozpoznawanie własnych potrzeb, indywidualne tempo pracy i ułatwia poznanie otoczenia, w którym przebywa. Wolność zwiększa poczucie bezpieczeństwa i chęć działania. Pomaga też zrozumieć znaczenie porządku dla funkcjonowania grupy jako całości, a tym samym przyczynia się do wspierania rozwoju społecznego.
Postępowanie nauczyciela, praca z rodzicami
Nauczyciel dostarcza dzieciom niezbędnych materiałów, w tym także możliwości funkcjonowania w poczuciu bezpieczeństwa i klimacie zaufania. Staje wobec niepowtarzalności każdego dziecka i jego rodziców, nie ignoruje ich problemów, lecz przyjmuje je jako wyzwanie.
Ważne są tu takie cechy osobowości pedagoga jak refleksyjność, wrażliwość, zdolność identyfikacji własnych uczuć i emocji oraz umiejętność oddzielania ich od problemów dzieci.
Nauczyciel powinien posiadać gruntowną wiedzę o rozwoju dziecka i doskonałą zdolność obserwacji.
W miarę możliwości poznawać środowisko rodzinne dziecka i nawiązywać ścisły kontakt z rodzicami - rodzice mogą i powinni uczestniczyć w comiesięcznych szkoleniach organizowanych przez nauczyciela danej grupy i brać czynny udział w procesie dydaktyczno-wychowawczym klasy, szkoły.
Przygotowane otoczenie
W przygotowanym otoczeniu istotną rolę odgrywają materiały dydaktyczne oraz wyposażenie (meble, przedmioty codziennego użytku), dostosowane rozmiarami do potrzeb i poziomu rozwoju dziecka.
Poprzez dostępność elementów
otoczenia dziecko staje się
współgospodarzem placówki,
co przyczynia się do rozwoju jego
samodzielności. Ważnym składnikiem
przygotowanego środowiska jest
materiał rozwojowy (pomoce dydaktyczne).
Podstawowym zadaniem materiału dydaktycznego jest wspomaganie dziecka w rozwoju.
Wyróżnia się kilka kategorii materiału dydaktycznego:
materiały do ćwiczeń z praktycznego życia (troska o samego siebie i środowisko, kultura życia codziennego, czynności gospodarczo-porządkowe),
materiały sensoryczne, służące do kształcenia zmysłów i pobudzania aktywności umysłowej dziecka,
materiały do nauki języka,
materiały do nauki matematyki,
materiały wprowadzające w dorobek kulturalny i naukowy człowieka (historia, geografia, biologia),
materiały do wychowania artystycznego (muzyka, plastyka).
materiały do wychowania religijnego.
Materiał dydaktyczny został
przygotowany według określonych
zasad.
Najważniejsze z nich to:
zasada stopniowania trudności,
zasada przystępności - od materiału konkretnego do abstrakcyjnego
zasada aktywności - budzenie ciekawości i zainteresowania dziecka oraz wyzwalanie różnych form ekspresji,
zasada samokontroli - samodzielne poszukiwanie rozwiązań i odkrywanie błędów.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin