www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna
->
Pedagogika Specjalna
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Pedagodzy Specjalni
----------------
Ogólne
Godziny rektorskie
Poszukiwane materiały
o wszystkim
----------------
HYDE PARK
imprezy
II Stopień II rok
----------------
Ogólne
Tyflo
Oligo
Reso
II stopień I rok
----------------
ogólne
III rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
II rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
I rok
----------------
ogólne
co było a nie jest....
----------------
Historia myśli pedagogicznej
Psychologia rozwoju
Edukacja Zdrowotna
Dydaktyka
Pedagogika Specjalna
Psychologia kliniczna
Teoria wychowania
Metodyka wychowania przedszkolnego
Nauczyciel wychowawca....
Emisja głosu
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
NATALISZONEK
Wysłany: Czw 11:32, 28 Lut 2008
Temat postu:
To w takim razie ja prosiłabym o wykład wczorajszy.. To znaczy z 27 lutego... Będę wdzięczna
Mery
Wysłany: Pon 11:24, 25 Lut 2008
Temat postu:
Hvala liepa
czy jakoś tak
GRECKY
Wysłany: Sob 11:49, 23 Lut 2008
Temat postu:
Bosko
aniołeczek;)
Wysłany: Sob 9:30, 23 Lut 2008
Temat postu:
o niezastąpiony
seba
Wysłany: Sob 8:52, 23 Lut 2008
Temat postu: 1 wykład
prosiło mnie kilka osób, więc wrzucam.
Wykład 1 - 20.02.08
Co to jest pedagogika specjalna?
Wg Sękowskiej pedagogika specjalna jest dyscypliną naukową zajmującą się osobami obarczonymi niepełnosprawnością oraz ich rehabilitacją, a także osobami niedostosowanymi społecznie i ich resocjalizacją.
Wg Władysława Dykcika jest nauką szczegółową pedagogiki, a jej przedmiotem opieka, terapia, kształcenie i wychowanie osób odchylonych od normy, najczęściej jednostek mniej sprawnych lub niepełnosprawnych bez względu na rodzaj, stopień, złożoność objawów oraz przyczyn zaistniałych anomalii, zaburzeń, trudności lub ograniczeń.
uszkodzenie – oznacza wszelką stratę lub wadę fizyczną, psychiczną lub anatomiczną struktury albo czynności.
niepełnosprawność – wszelkie ograniczenie lub brak możliwości wykonywania czynności na poziomie normalnym dla człowieka.
korekcja – usuwanie wad, likwidowanie nieprawidłowości, poprawianie stanu wyjściowego, np. w zakresie widzenia, słyszenia, zachowania się, działania.
kompensacja – zastąpienie obiektywnie istniejących lub subiektywnie odczuwalnych braków w jednej dziedzinie działalności człowieka przez wzmożoną aktywność w innej.
Hans Hanselmann
aparatury: percepcji (słuch, wzrok, dotyk), przetwarzania (mózgowie, ośrodek sekrecji wewnętrznej), wyrażania (postawa, migi, mimika, mowa)
Dział I obejmuje wychowanie jednostki w zakresie upośledzenia aparatury percepcyjnej.
a) pedagogikę dotyczącą jednostek z upośledzeniami słuchu
b) pedagogikę dotyczącą jednostek z upośledzeniami wzroku
Dział II obejmuje wychowanie jednostek z zahamowaniami i upośledzeniami CUN oraz zaburzeniami i schorzeniami na tle endokrynologicznym.
a) pedagogika upośledzenia umysłowego
b) pedagogika trudności wychowawczych spowodowanych zaburzeniami układu centralnego
Dział III obejmuje wychowanie jednostek z upośledzeniami aparatury ekspresyjnej.
a) upośledzenia motoryczne
b) pedagogika wad wymowy
M. Grzegorzewska (1964) – podaje klasyfikację z punktu widzenia potrzeb praktycznych w szkolnictwie – biorąc za punkt wyjścia stopień upośledzenia lub upośledzenia złożone:
1. upośledzeni umysłowo (debil, idiota)
2. głusi (z resztkami słuchu, niedosłyszący)
3. niewidomi (ociemniali, niedowidzący)
4. społecznie niedostosowani
5. kalecy
6. przewlekłe choroby (padaczka, cukrzyca)
Oligofrenopedagogika – ad.1
Surdopedagogika – ad.2
Tyflopedagogika – ad.3
Pedagogika resocjalizacyjna – ad.4
Pedagogika terapeutyczna – ad.5
Działy (wg Dykcika) pedagogiki specjalnej ze względu na rodzaj odchyleń od normy:
I. Pedagogika zdolnych i uzdolnionych
1. wybitne zdolności ogólne
2. uzdolnienia kierunkowe
II. Pedagogika rehabilitacyjna / rewalidacyjna
1. upośledzenie umysłowe
2. wady wzroku
3. wady słuchu
4. sprzężone upośledzenie
III. Pedagogika lecznicza
1. choroby przewlekłe
2. niesprawność ruchowa
3. odmienność somatyczna
4. autyzm, zespoły psychozo podobne
5. starość
IV. Pedagogika resocjalizacyjna
1. niedostosowanie społeczne
2. aspołeczność
3. antyspołeczność
4. demoralizacja
5. przestępczość
V. Pedagogika korekcyjna
1. trudności w uczeniu się
2. zaburzenia w rozwoju
3. zaburzenia emocjonalne
Dzieci ze specjalnymi potrzebami:
1. dzieci mające trudności w nauce
2. dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi w zachowaniu
3. dzieci niepełnosprawne fizycznie, sensorycznie i umysłowo
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin